تجربۀ تجربه‌نویس

آمارهای قابل تأمل: تا ۶۸% افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری

افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری - تاثیر متن تجربه کاربری

تا ۶۸% افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری؟ شدنی‌ست؟ چند آمار را با هم مرور می‌کنیم:

رومن رودنیک در ابتدای مقالۀ طولانی‌اش که آمارهای جذابی برای ارائه دارد، می‌نویسد:

فقط تغییر رنگ دکمه Call to Action می‌تواند نرخ تبدیل وبسایت را تا ۳۵% افزایش دهد. آیا ارزش قرار دادن یک دکمه در بالای صفحه یا پایین صفحه با هم برابر است؟ چطور متن دکمه را تغییر می‌دهید تا بازدهی آن تا ۶۸% بیشتر شود؟

رومن رودنیک – ux planet

رودنیک ۶۸% را از دل چند آمارِ دیگر بیرون کشیده و میانگین‌شان را به مخاطبانش ارائه کرده، که ما در اینجا فقط به دو موردش اشاره می‌کنیم. می‌توانیم جدا جدا سراغ تمامی نمونه‌هایی که او بررسی کرده برویم، اما نمونه‌های بررسی‌شدۀ رودنیک، تنها نمونه‌های واقعی نیستند.

۲۰۱۷: گوگل و افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری

مگی استنفیل در جریان یک رویداد دربارۀ اهمیت تجربه‌نویسی و نقش نویسنده ux به این نکته استناد کرد: گوگل با تغییر دادنِ متنِ دکمه از Book a room به Check availability نرخ تعامل کاربران را ۱۷% افزایش داده است. پس کلمات می‌توانند تا این حد سرنوشت‌ساز باشند؟

گوگل با یک تغییر کوچک نرخ تعامل cta را تا ۱۷ درصد افزایش داد
گوگل با یک تغییر کوچک نرخ تعامل cta را تا ۱۷ درصد افزایش داد

نکتۀ قابل توجه اینجاست: آماری که مگی استنفیل داده است به سال ۲۰۱۷ میلادی برمی‌گردد، یعنی زمانی که هنوز حرف و حدیث دربارۀ چیزی به‌نام تجربه‌نویسی (یو ایکس رایتینگ) جدی نشده بود و مقاله‌ها از «آیا این یک موضوع گذرا است؟» حرف می‌زدند. حالا می‌توان دربارۀ افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری با پشتوانه‌ای مستدل‌تر حرف زد.

متن در جای درستش بهتر دیده می‌شود

قبلاً هم گفته‌ایم که تجربه‌نویسی چیزی فراتر از نویسندگی‌ست. نویسنده ux طراحِ متن است و تلاش می‌کند با یک سلسله از فکرها، پیشنهادها، نوشته‌ها و ایده‌ها به درک‌پذیر شدن کلمات کمک کند. او فقط نمی‌نویسند، بلکه می‌گوید چه کار کنیم تا متن قدرت بیشتری داشته باشد. این شاملِ پیشنهادهایی برای جابه‌جایی یا دگرگونی یا حتی انتخاب قلمِ نوشته‌ها هم می‌شود.

بیایید دوباره به آمارهای رودنیک سرک بکشیم.

این یکی یک عددِ بزرگ است: یک جابه‌جاییِ کوچک افزایش نرخ تبدیل را تا ۳۰۴% تکان داد. این عدد در یک نمونۀ مطالعاتی که از آزمون A/B در آن استفاده شده بود استخراج شده است:

افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری تا ۳۰۴%؟ این حتی از بزرگترین آرزوهای بازاریابان و مدیران کسب‌وکار هم بزرگتر به‌نظر می‌رسد!
افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری تا ۳۰۴%؟ این حتی از بزرگترین آرزوهای بازاریابان و مدیران کسب‌وکار هم بزرگتر به‌نظر می‌رسد!

کلمات بار دارند

مؤسسِ NNG در ۱۹۹۷ یعنی بیش از ۲۰ سال پیش در نتایج یک تحقیق اعلام کرد که ۱۶% مردم نوشته‌های صفحات اینترنتی را دقیق می‌خوانند. بیست سال پیش خبری از Web2 و اینترنت 5G و اسکرول‌های بی‌پایان و آدم‌های انگشت‌مغز نبود!

شاید این گذشتِ زمان و سُر خوردنِ پرشتاب‌ترِ چشم‌ها و انگشت‌ها روی صفحات وب، ما را به این نتیجه رسانده باشد که «کی می‌خواند بابا!» ولی آمارهایی وجود دارند که جلوی‌مان را می‌گیرند.

آنچه می‌بینید نتیجۀ یک نمونۀ آزمایشگاهی دیگر است که نشان می‌دهد تغییر یک واژه چطور نرخ تبدیل را کاهش داده است. و این یعنی: کلمه‌ها از آنچه فکر می‌کنیم مهمترند:

کاهش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری
«حالا یک چیزی بنویس بابا، مهم نیست». این جمله زیاد گفته می‌شود ولی می‌توانید نتیجه‌اش را ببینید و دیگر منتظر افزایش نرخ تبدیل هم نباشید!

می‌توانیم نمونه‌های دیگری را هم به این فهرست اضافه کنیم، امّا چه بهتر که «خود حدیث مفصل» بخوانی از این مجمل.

این آمارها می‌تواند توجیه خوبی برای‌مان باشد تا با شنیدنِ اخباری شبیه به این خبرها تعجب نکنیم:

تیم دوست داشتنی نویسندگان Booking.com امسال (منظور نویسنده سال ۲۰۱۹ میلادی‌ست) از ۲۰ به ۶۰ نفر افزایش یافت و Google در حال استخدام ۱۰۰ پیمانكار نویسندگی متن تجربه کاربری بود كه من از آن‌ها در سال ۲۰۱۹ خبر دارم.
تعداد زیادی از ۵۰۰ شركت و غول‌های اینترنتی آگهی‌های جذب در موقعیت UX Writing ارسال کرده‌اند. تقاضا برای نویسندگان در این حوزه در حال انفجار است.

Yuval Keshtcher از Adobe XD

تعجبی هم ندارد. چه چیزی برای کسب‌وکارها مهم است؟ فروش. پس اگر می‌توان افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری و بهبود متن را رقم زد، چرا هزینه نکنند؟

تازه در نظر بگیرید که این خبر دست‌کم به دو سال پیش برمی‌گردد و در این مدت، کمپانی‌ها توسعه‌های بسیاری رو محصولات اینترنتی‌شان داده‌اند. سرعت تغییر آنقدر بالاست که شاید فردا، همین نوشته هم کهنه باشد.

خب، حالا بگو برای افزایش نرخ تبدیل چه کار کنیم؟

خدمات یو ایکس رایتینگ - خدمات تجربه‌نویسی - افزایش نرخ تبدیل با یو ایکس رایتینگ

هیچ تجربه‌نویسی نمی‌تواند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های قطعی ارائه کند و بگوید «همین و بس».

روشن است که جزئیات زیادی در افزایش نرخ تبدیل نقش دارند. افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری فقط یکی از متغیّرهاست که البته برای تأثیرگذار بودن به وابسته است:

  • مخاطب کیست؟
  • کسب‌وکار چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند؟
  • چقدر امکانِ تغییر داریم؟
  • چه چیزهایی برای کسب‌وکار اولویت دارد؟ (آمیزه‌ای از شخصیت برند و مدل و نقشۀ کسب‌وکار)

یک یو ایکس رایتر یا تیم تجربه‌نویسیِ باکیفیت اگر به‌خوبی دربارۀ این موارد آگاهی داشته باشد، می‌تواند محصول را در زمینۀ افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری همراهی کند.

شما از تجربه‌تان بگویید

ممکن است شما هم تجربه‌ای از افزایش نرخ تبدیل با تغییر متن تجربه کاربری یا حتی کاهشش داشته باشید. برایمان بنویسید.

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
برچسب‌ها:
دیدگاه ها
ملودی
8 ماه

شاید این «گذشت» زمان رو اشتباه نوشتید. چون می‌دونم حساسید، کامنت گذاشتم. 🙂

شما بگویید

همرسانی