درباره یوایکس رایتینگ

تفاوت یو ایکس رایتینگ کپی رایتینگ، استراتژی محتوا و طراحی محتوا چیست؟

تفاوت یو ایکس رایتینگ و کپی رایتینگ
مخاطب این مقاله:
علاقه‌مندان به تجربه‌نویسی - طراحان
چرا بخوانیم؟
برای درک تفاوت یو ایکس رایتینگ و کپی رایتینگ

تفاوت یو ایکس رایتینگ کپی رایتینگ چیست؟ پیش‌تر تلاش کرده بودیم به‌اختصار به این سؤال پاسخ بدهیم. تجربه‌نویسی (یو ایکس رایتینگ) و کپی‌رایتینگ (آگهی‌نگاری) کاربر و استراتژی محتوا و طراحی محتوا اصطلاحات نسبتاً جدیدی هستند. عموماً مردم به‌سختی می‌دانند که این مشاغل به چه معنا هستند یا از چه چیزی تشکیل شده‌اند. سردرگمی در این موضوع به حدی می‌رسد که بسیاری از مقالات آنلاین از این اصطلاحات به نحو نامشخصی استفاده می‌کنند، گویی که مترادف هستند.

این کلمات مترادف نیستند!

کارِ کسی که در زمینه نویسندگی تجربه کاربر یا یوایکس رایتینگ کار می‌کند، مانند کسی که در زمینه استراتژی محتوا کار می‌کند، نیست. همچنین کپی رایتینگ و یو ایکس رایتینگ هم یکسان نیستند.

من قصد دارم این اصطلاحات را توضیح دهم:

تجربه‌نویسی یا یو ایکس رایتینگ

تجربه‌نویس (UX Writer) کسی است که برای تجربه کاربر می‌نویسند. نویسندگان تجربۀ کاربرْ کلماتی را که ما هنگام استفاده از یک محصول دیجیتال می‌خوانیم یا می‌شنویم، طراحی می‌کنند و می‌نویسند. محتوای آنها باید واضح مختصر و مفید باشد و هدف آنها کمک و راهبری کاربر است.

کپی رایتینگ کاربر یا یوایکس-کپی رایتینگ

UX Copywriting اصطلاحی است که بعضی افراد به‌عنوان مترادف برای تجربه‌نویسی استفاده می‌کنند که به نظر من خیلی منطقی نیست.

کپی رایتینگ به معنای نوشتن مطالب تبلیغاتی است. کپی رایتینگ در مورد جلب‌توجه و جذب مشتری است و این طراحی تجربه کاربر نیست بلکه بازاریابی است. من قصد ندارم بگویم یوایکس کپی رایتینگ بهتر یا بدتر از یوایکس رایتینگ است. قصد من آن است که بگویم این دو، یک چیز نیستند. نویسنده UX تبلیغ یا فروش یا بازاریابی نمی‌کند.

اگر چیزی کپی‌رایتینگ است آنگاه دیگر طراحی تجربه کاربر نیست.

تفاوت یو ایکس رایتینگ کپی رایتینگ

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا بر استراتژی تمرکز دارد و به برنامه‌ریزی و مدیریت محتوا (نه فقط متن) برای وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا خدمات و محصولات دیجیتال اشاره دارد.

گاهی اوقات (به‌ویژه در شرکت‌های کوچک) استراتژیست‌های محتوا ممکن است محتوا نیز تولید کند اما کار آنها خلق کردن نیست، زیرا آنها خود به متخصصان دیگر متکی هستند. کار آنها تجزیه‌وتحلیل و ایجاد سیستم‌ها و استراتژی‌هاست.

طراحی محتوا (Content Design)

موضوع اصلی طراحی محتوا، طراحی است. این شغلی است که گاهی اوقات خلاقیت و استراتژی را با هم آمیخته می‌کند اما صرفاً در مورد نوشتن نیست. وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها شامل انواع مختلفی از محتوا هستند: متون، تصاویر، انیمیشن‌ها، ویدئوها، صداها و غیره.

ابهام دربارۀ این اصطلاح، از این واقعیت ناشی می‌شود که چندین سال پیش (قبل از ابداع اصطلاح یوایکس‌ رایتینگ) دولت بریتانیا اصطلاح «طراحی محتوا» را برای صحبت دربارۀ برنامه‌ریزی، نوشتن و مدیریت متون آنلاین استفاده کرد. البته نمی‌دانم که چرا آنها از اصطلاحی استفاده کردند که تا آن زمان برای چیز دیگری استفاده می‌شد. اگرچه تجربه‌نویسی (UX Writing) یک اصطلاح رایج‌تر، خاص‌تر و واضح‌تر است اما هنوز شرکت‌هایی وجود دارند که از «طراحی محتوا» به جای یوایکس رایتینگ استفاده می‌کنند. (برای آشنایی بیشتر، مطلبِ تجربه‌نویسیْ طراحی‌ست را بخوانید.)

به طور خلاصه تجربه‌نویسی بخشی از استراتژی و طراحی محتواست اما این دو رشته شامل وظایف دیگری هم هستند که هیچ ربطی به یوایکس رایتینگ یا نویسندگی کاربر ندارد.

ازآنجایی‌که این چهار اصطلاح کاملاً جدید هستند مطمئنم دیگران تعاریف دیگری را به شما ارائه خواهند داد. درهرصورت، به خاطر داشته باشید که یوایکس رایتینگ، استراتژی محتوا و طراحی محتوا کار یکسانی نیستند و همچنین بازاریابی و تجربه کاربر یک چیز نیستند. اگر کسی از شما می‌خواهد تمام کارهای مربوط به استراتژی محتوا، طراحی محتوا و کپی رایتینگ را انجام دهید، به دنبال یک فرد خیالی می‌گردد!

منبع

هم‌رسانی
نویسنده مجلۀ تجربه‌نویسی
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها

[…] و به همین دلیلی که در پاراگراف بالا گفتم، یک تجربه‌نویس نمی‌تواند همزمان تبلیغ‌نویس هم باشد، چون از دو حوزۀ متفاوت حرف می‌زنیم. […]

شما بگویید

همرسانی