فنون یو ایکس رایتینگ

4 اصل در طراحی متن دکمه‌ها و لینک‌ها

label text - ux copy for bottons and links کیت موران از نورمن نیلسون گروپ: ۴ اصل طلایی در طراحی متن دکمه‌ها و لینک‌ها - ویدئو
مخاطب این مقاله:
یو ایکس رایترها
چرا بخوانیم؟
برای بهبود کیفیت متن دکمه‌ها و لینک‌ها

وقتی پای طراحی متن تجربه کاربر می‌نشینیم، جزئیاتِ زیادی از گوشه و کنار سرک می‌کشند. هر چه به عمق محصول نفوذ می‌کنیم، جزئیات بیشتر و بیشتر می‌شوند. آزمون‌ها و تحقیقات و مصاحبه‌ها با کاربران حقیقی، جزئیاتی را معلوم می‌کنند که تا قبل از آن، مثل پرنده‌ای در هوای مه‌آلود پنهان بودند. متن دکمه‌ها و لینک‌ها یکی از جزئیاتی‌ست که قدرتی حیرت‌انگیز دارد: یک تغییر ممکن است به سودآوری یا زیان‌دهیِ میلیاردی منجر شود.

خانمِ کِیْت موران (Kate Moran) که سابقۀ تجربه‌نویسی، برنامه‌نویسی و طراحی تجربۀ کاربری دارد، در ویدئویی کوتاه به ۴ نکتۀ طلایی در طراحی متن دکمه‌ها و لینک‌ها اشاره می‌کند.

اگر حوصله دارید می‌توانید متن را بخوانید و اگر تماشای ویدئو (با زیرنویس فارسی) را ترجیح می‌دهید می‌توانید به «تماشای ویدئو» بروید.

طراحی متن تجربه کاربر دکمه‌ها و لینک‌ها

زمانی که برای دکمه‌ها یا لینک‌ها متنی طراحی می‌کنیم، لازم است ۴ معیار را در نظر بگیریم تا کاربر بتواند برچسبِ لینک را در فرایندِ مرورِ صفحه به‌آسانی پیدا کند، مفهومش را درک کند و آنچه را به‌دنبالش می‌گردد پیدا کند.

۱. سرراست: بگو آن‌ور چه خبر است

لینک‌ها یا برچسبی که برای دکمه‌ها انتخاب می‌کنیم باید سرراست باشند. ابهام، دوپهلو حرف زدن و خلاصه هر نوع شفاف نبودن در این زمینه مردود است.

لینک برای این ساخته شده تا به کاربر بگوید آن‌ورِ لینک (یا دکمه) چه چیزی در انتظارش است. بنابراین نباید واقعیت را برایش پیچیده کرد یا خلاف حقیقت یا گنگ حرف زد.

بهتر است کمتر خلّاق و بیشتر رُک باشیم.

کیت موران

جمله‌هایی مثلِ «بیشتر بدانید»، «اطلاعات بیشتر»، «جزئیات بیشتر» و مانند این‌ها خیلی رایج هستند. امّا از خودمان بپرسیم واقعاً «جزئیات بیشتر» به چه چیزی اشاره می‌کند؟ منظور چه نوع جزئیاتی‌ست؟ این «جزئیاتِ» ناآشکار، چه آورده‌ای برای کاربر دارد؟

کیت موران توضیح می‌دهد که افزودنِ اطلاعات جزئی به همین کلمات، می‌تواند تجربۀ بهتری رقم بزند. مثلاً: «جزئیات بیشتر دربارۀ دریافت وام» یا «دربارۀ وام بیشتر بدانید». به‌نظرتان طولانی شد؟ در ادامه خواهید دید کیت موران در این‌باره چه می‌گوید.

۲. صادقانه: لینک‌ها مثل وعده هستند

موران معتقد است لینک‌ها مثل قول هستند و به همین دلیل باید تعادلی بینِ انتظاری که در کاربر می‌سازند و آنچه به او ارائه می‌کنند برقرار باشد. او یک مثال می‌زند:

یک نفر به‌قصدِ رزرو تور مسافرتی وارد وب‌سایت می‌شود و روی دکمۀ «اطلاعات بیشتر و رزرو» کلیک می‌کند امّا خیلی زود ناامید می‌شود، چون به‌جای دیدنِ مراحلِ رزرو، با یک فرم تماس روبه‌رو می‌شود. این برچسب با کمی شفافیت بیشتر بهینه می‌شد: تماس با ما برای رزرو.

Kate Moran

۳. چشم‌گیر: من مرور می‌کنم

کیت موران از تحقیقاتی حرف می‌زند که نشان می‌دهد مردم در زمان مرورِ صفحاتِ رابط کاربر، به المان‌های برجسته و چشم‌گیر توجه نشان می‌دهند. لینک‌هایی که با متنِ بدنه متفاوتند توجه‌ها را جلب می‌کنند. بنابراین باید کاری کنیم که لینک‌ها خودنمایی کنند.

۴. موجز: به‌اندازه و مفید باش

همه‌جا دربارۀ کوتاه‌نویسی در متن تجربه کاربر حرف می‌زنند. کیت موران هم از به‌اندازه حرف زدن دفاع می‌کند و می‌گوید: سریع بروید سر اصل مطلب تا کاربر در هنگام مرور صفحه متوجه کارکرد لینک بشود و چیزی را که دنبالش می‌گردد پیدا کند.

در عین حال او تأکید می‌کند که مختصرنویسی آخرین گزینه از ۴ نکتۀ طلایی‌ست و این یعنی اگر مختصرنویسیِ ما به سه اصلِ قبل از خودش ضربه بزند، مفت نمی‌ارزد.

موران می‌گوید:

مختصر بودن خوب است ولی باید در راستای سه ویژگی قبلی باشد. لینک‌ها حداکثر تعداد کلمه و حرف ندارند. می‌توانند تا حدی بلند باشند که به اولویت‌های یک تا سه دست پیدا کنید. ولی بیشتر از این نشوند. هر کلمه در لینک باید از این چهار هدف پیروی کنند.

کیت موران

تماشای ویدئو

دربارۀ کیت موران

کیت موران متخصص ارشد تجربه کاربر در گروه نیلسن نورمن است. او علاوه بر تحقیق در زمینۀ تجربۀ کاربر، سمینارهای آموزشی را راهبری می‌کند.

کیت تجربۀ گسترده‌ای در پژوهش کاربر و هدایت استراتژی UX برای وب سایت‌ها و برنامه‌ها دارد. او مشاورۀ UX را به مشتریانی از صنایع مختلف، از جمله امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های دولتی، تجارت الکترونیک، B2B و سازمان‌های غیرانتفاعی ارائه می‌دهد.

توصیه‌ها و یافته‌های تحقیقاتی کیت برآمده از پیشینۀ او در تئوری‌پردازی و معماری اطلاعات و همچنین تجربۀ برنامه‌نویسی او است. قبل از پیوستن به NN/g، کیت در IBM ابتدا به‌عنوان مدیر محتوای وب و سپس در نقشِ یک توسعه دهندۀ فرانت اند کار می کرد. او همچنین در طراحی UX برای یک آژانس کوچکِ طراحی وب کار کرده است.

کیت دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم اطلاعات با گرایش تعامل انسان و کامپیوتر از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل است.

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها
امیر
2 سال

خانم موران از ستون های تجربه کاربری هستن حرفشون سنده

حسین وجدانی
2 سال

ممنون از محتواهای خوبتون
پرچمدار ان یوایکس رایتینگ فارسی

شما بگویید

همرسانی