فنون یو ایکس رایتینگ
معرفی ابزاری برای واژه‌گزینی وسیع‌تر و افزایش دایره واژگان

واژه‌دان؛ ابزاری مفید برای تجربه‌نویسان و نویسندگان (به‌روزرسانی ۱۴۰۲)

دان vajedan
مخاطب این مقاله:
طراحان محتوای تجربه کاربر
چرا بخوانیم؟
برای بهبود مهارت‌ها

پیش‌تر گفته بودیم که تسلط بر واژگان و در اختیار داشتنِ دایرۀ وسیعِ واژگانی تا چه میزان بر کارِ نویسندگی اثرگذار است. فرقی ندارد نویسنده تجربه کاربر باشید یا نویسندۀ رمان یا آگهی‌نگار، در هر حال، نویسنده‌ای که واژگانِ بیشتری در حافظه دارد، مثلِ معماری‌ست که مصالحِ متنوع‌تر با قابلیت‌های مختلف در اختیار دارد.
در ادامه شما را با واژه‌دان آشنا می‌کنیم، ابزاری مفید برای تجربه‌نویسان و نویسندگان که آن‌ها را در توسعۀ دایرۀ واژگانی همیاری می‌کند. واژه دان کارِ نویسنده را آسان و شما را (در مواقعی که زمان کم است) از مراجعۀ جدا جدا به فرهنگ‌های مختلف بی‌نیاز می‌کند.

واژه‌دان چیست و چطور به کمک ما می‌آید؟

در وب‌سایت واژه‌دان آمده است:

واژه‌دان با جستجویِ سریع در لغت‌نامه‌هایِ معتبرِ فارسی کمک می‌کند زیباتر بنویسید و اسیرِ واژه‌هایِ تکراری نشوید. با این برنامه می‌توانید مترادف و متضادِ کلماتِ فارسی را پیدا کنید. بینِ حجمِ عظیمی از اشعارِ فارسی جستجو کنید. از سرهم‌نویسی یا جدانویسیِ کلمات (کتابخانه یا کتاب‌خانه) مطلع شوید. معادلِ فارسیِ کلمات بیگانه را پیدا کنید. این برنامه نیاز به مراجعه به فرهنگ‌هایِ چاپی را تا حدِ زیادی کاهش می‌دهد و برای کسانی که به زیبانوشتن اهمیت می‌دهند کاربردهایِ فراوانی دارد.

از وب‌سایت واژه‌دان

واژه‌دان یک نرم‌افزار سبک است. بعد از نصب می‌توانید واژۀ دلخواه را به آن بدهید و همزمان به واژگان مترادف، واژگان سره، واژگان هم‌طیفِ آن کلمه دسترسی پیدا کنید.

واژه‌دان - واژه دان
هر کلمه‌ای که انتخاب می‌کنیم باید با لحن و مضمون متناسب باشد. واژه‌دان در این کار به ما کمک می‌کند.

یک دستیار فوری برای نیازهای فوری

اگر بخواهید یک آینه را به دیوار وصل کنید بخش‌های مختلفِ جعبۀ ابزار را به‌دنبالِ متّۀ مناسب، رول‌پلاک و پیچ مناسب می‌گردید.

از گذشته تا امروز نویسندگان برای پیدا کردن واژگان مناسب همین کار را با فرهنگ‌ها و کتاب‌ها انجام داده و می‌دهند. هر متنی واژگانِ متناسب با خودش را می‌طلبد. واژه‌دان به شما کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان به طیف وسیعی از واژگان برسید و متناسب‌ترین را انتخاب کنید.

برخی از ویژگی‌های این ابزار:

  • آفلاین – بدونِ نیاز به اینترنت
  • رایگان و متن‌باز
  • امکانِ ذخیرۀ واژه‌هایِ موردپسند
  • جستجوی مستقیمِ عبارات در گوگل
  • ذخیرهٔ تاریخچۀ جستجوها
  • تکمیلِ خودکارِ براساسِ تاریخچۀ جستجوها
  • امکانِ جستجو در چند پنجره
  • امکانِ پین‌کردنِ پنجرۀ جستجو

پیشنهادی برای شما

علاوه بر اینکه پیشنهاد می‌کنیم از واژه دان در کارتان کمک بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مبلغی را برای حمایت از این پروژۀ ارزشمند در نظر بگیرید. مطمئناً حمایتِ کاربرانِ این نرم‌افزار قوّت‌قلبی برای برنامه‌نویسِ خوش‌ذوقش خواهد بود.

تکمیلی: نسخۀ تحت وب واژه دان

خوشبختانه توسعه‌دهندۀ این نرم‌افزار، آن را دوباره در دسترس قرار داد:

نسخۀ وب واژه‌دان

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها
محمد صلاحی
2 سال

بسیار کاربردی و جالب. تشکر از شما

سیدایوب کوکبی
2 سال

سلام.
بهتر از من واژه‌دان رو توضیح دادید 🙂
حمایت خانه‌یِ تجربه‌نویسی از واژه‌دان باعثِ افتخارِ بنده است.
سپاسگزارم.

    سلام و ارادت
    ما از شما ممنونیم که چنین پروژۀ ارزشمندی را راه‌اندازی کرده‌اید.
    از وجود فردِ دغدغه‌مندی مانند شما خوش‌وقتیم.

خدیجه رحیمی
1 سال

عرض ادب و ارادت!
من متاسفانه موفق به دانلود برنامه واژه دان به تازگی نشدم. ممنون میشم بفرمایید مشکل چیست، این مشکل به تازگی پیش آمده چرا که قبلا چنین مشکلی وجود نداشت.

    سلام و وقت به‌خیر
    ما هم تازه متوجه مشکل شدیم. با سازندۀ نرم‌افزار مکاتبه کردیم و منتظر پاسخ هستیم. هر خبری شد اینجا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

زهرا پدرام‌فر
1 سال

فایلش کجاست؟ هیچ‌جا پیداش نمی‌کنم.

    سلام
    فایل نصبی این نرم‌افزار در حساب گیت‌هاب مؤلف نرم‌افزار قرار داشته. متأسفانه مدتی‌ست که حساب گیت‌هاب ایشان (به‌دلیلی که برای ما مشخص نیست) دچار اشکال شده. ما هم از این بابت ناراحت هستیم. به ایشان ایمیل زدیم. به‌محض اینکه پاسخی دریافت کنیم اینجا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

موسسه سلونی
1 سال

سلام علیکم بسیار متشکرم
ما همچنان منتظر اطلاع رسانیتان هستیم
البته ما مشکل دانلود نداریم
فایل را قبلا دانلود کرده بودیم
اما موقع نصب ارور می دهد…

سیدایوب کوکبی
1 سال

سلام.
متأسفانه اکانت گیتهابی که پروژهٔ واژه‌دان روی آن قرار داشت به دلیل یک سهل‌انگاری بزرگ، حذف شد و تلاشم برای بازگردانی آن بی‌ثمر بود! در حال حاضر پروژه بر روی یک مخزن جدید در آدرس زیر میزبانی می‌شود:
https://mrkou65.github.io/Vajehdan

فاطمه اسلامی
1 سال

سلام
لینک همچنان در دسترس نیست 🙁

    سلام
    بله متأسفانه گویا برای لینک جدید هم مشکل پیش آمده بود. ممنون که اطلاع دادید. لینک دیگری جایگزین کردیم. امیدواریم توسعه‌دهندۀ برنامه بتواند هرچه زودتر مشکل حساب گیت‌هاب را حل کند.

هادی
6 ماه

با عرض سلام
بی‌گمان یکی از بهترین برنامه‌هایی که در پشبرد نگارش مقالات، کتاب‌ها و … نقش بسزایی دارد. برنامهٔ خوب و شیرین «واژه‌دان» است که کام پژوهشگران را شیرین ساخته است. واقعا برنامهٔ خوب، کاربردی، پرفایده، جذاب و شگفتانه است.
اما در انتها در جهت بهتر شدن کاربرد آن باید عرض کنم که در زمان استفاده کلید میانبر این نرم‌افزار در زمان استفاده از ورد علمکرد کاملی ندارد. چون با فشردن کلیدalt علامت‌های دسترسی سریع در ورد آشکار می‌شود و دیگر از آشکار شدن برنامه واژه‌دان خبری نیست.
لطفا راهنمایی بفرمایید که چگونه می‌توان در هنگام استفاده از ورد به صورت کامل به این نرم‌افزار با تکیه بر کلید میانبر، دسترسی داشت.

    سلام
    وقت شما به‌خیر
    ممنون از شما.
    ما فقط معرفی‌کنندۀ واژه‌دان هستیم. شما می‌توانید هر بازخورد دربارۀ محصول و قابلیت‌هایش را با سازندۀ محصول در میان بگذارید.

شما بگویید

همرسانی