تجربۀ تجربه‌نویس

گفت‌وگو با یوایکس رایتر گوگل: تیفانی لی

مصاحبه با یو ایکس رایتر گوگل - مصاحبه با تیفانی لی نویسنده تجربه کاربری گوگل درباره یوایکس رایتینگ در گوگل
۳ سال پیش
بدون نظر

مرورِ تجربۀ دیگران، همیشه یک منبع الهام و یادگیری مؤثر است. در این مطلب از تیفانی و تجربه‌اش در گوگل خواهید خواند:

سلام به همه! من تیفانی لی[1] هستم. در حال حاضر یوایکس رایترِ Google Maps هستم، کارم تمرکز بر فرایندهای عمومی انتقال کاربر و Maps در کشور هند است. اهل لس‌آنجلس هستم، اما اولین دهۀ زندگی‌ام را در یانگ‌استون[2]، اوهایو[3] (به‌علاوه یک دورۀ تحصیلی در سوئیس برای کلاس پنجم) گذراندم.

این یک راز بزرگ نیست امّا من می‌توانم در پس‌زمینۀ یک موزیک ویدئو بریتنی اسپیرز[4] پیدا شوم. فقط چیزی که هنگام زندگی در لس‌آنجلس  اتفاق می‌افتد.

ریزه‌نوشته (microcopy) برای شما به چه معناست؟

مساعدت.

چگونه وارد کار نویسندگی متن تجربه کاربر شدید؟

تمام عمرم نویسندۀ خلاقی بوده‌ام، روزنامه‌نگاری و آگهی‌نگاری (copywriting) را در بیشتر دوران حرفه‌ای دنبال کردم.

در کار آخرم مشغول به تجربه‌نویسی (UX Writing) شدم، جایی که یک کپی‌رایتر در حوزۀ بازاریابی و تنها نویسندۀ آن شرکت بودم.

تیم طراحی تجربه کاربر برای دریافت کمک در زمینۀ متن UI به من مراجعه کردند و از طریق این تجربۀ کاریِ واقعی بود که این مهارت جدید را آموختم و از آن زمان به بعد به آن کار ادامه داده‌ام.

قبل از آن، نمی‌دانستم که تجربۀ کاربر می‌تواند یک مسیر شغلی برایم باشد، بنابراین برای یادگیری بسیار خوشحال بودم. می‌توانستم در طراحی محتوا کمک کنم، نه اینکه فقط آن‌ها را به بازار معرفی کنم.

از کجا برای پروژه‌‌هایی که در حال کار روی آنها هستید ایده می‌گیرید؟

از نظر زبانی، به‌طورکلی برای ایده گرفتن به دیگر محصولات Google نگاه می‌کنم. محصولات شرکت‌های دیگر می‌توانند دارای طراحی یا جمله‌بندی هوشمندانه باشند، اما در نهایت کاربران، فرایندها و صدای برندِ متفاوتی دارند.

کلمات من از درک عمیق افرادی که به آنها کمک می‌کنیم و درک جامعی از محصول و هدف آن ناشی می‌شوند.

اما چیزی که به من انگیزه می‌دهد تا هر روز لپ‌تاپم را باز کنم، داستان‌های کاربران ما است. آنها بزرگترین منبع یادگیری و انگیزه‌های من هستند.

ما محققان خارق‌العاده‌ای داریم که مستقیماً با مردم سراسر جهان برای انجام انواع پروژه‌ها صحبت می‌کنند.

بسیاری از داستان‌های واقعی را می‌شنوم که نشان می‌دهد چگونه کار ما در صرفه‌جویی وقت تا ایمنی فیزیکی به مردم کمک می‌کند. بعضی‌ها من را متحیر می‌کنند و حتی اشک در چشمانم جمع می‌شود. کار ما به‌عنوان تجربه‌نویس بسیار مهمتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

از یک روز از زندگی یو ایکس رایتر Google برایم بگویید.

بخش عمده‌ای از زمانم صرف دریافت متن معتبر برای هر پروژه می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند با نبود اطلاعات موفقیت‌آمیز بنویسد، بنابراین دائم با طراحان، مدیران محصول، مهندسان، نویسندگان و محققان دیگر در ارتباط هستم تا بتوانم یک کلمه را تایپ کنم.

‌‌نویسندگان تجربۀ کاربر تمایل دارند به مرکز دانش تبدیل شوند زیرا ما با ابعاد مختلف یک محتوا در ارتباط هستیم.

به‌عنوان نویسندۀ تجربه کاربر، نقطه قوت شما چیست؟

مسلماً من فرد بسیار ملاحظه‌گری هستم، بنابراین طبیعت من اینگونه است که قبل از اقدام، کوچکترین سیگنال‌ها را انتخاب کرده و وضعیت را برای هر نتیجۀ قابل تصور (معمولاً بدترین سناریوها) ارزیابی کنم. دائم در جستجوی «داده» برای تصمیم‌گیری هستم و دربارۀ تأثیر تصمیماتم بر اطرافیانم فکر می‌کنم. آسان به نظر می‌رسد؟

 همین اواخر بود که ارتباط میان ملاحظه‌گری و همدلی را درک کردم. توانایی همدلی کردن و حساس بودن نسبت به نیازهای کاربر برای هر کسی که محتوا را توسعه می‌دهد ضروری است. احتیاط می‌تواند مانند نسخۀ فوق‌العادۀ همدلی باشد. نمی‌دانستم که من در تمام زندگی‌ام اصول تجربه کاربر را تمرین می‌کردم!

بنابراین درحالی‌که ملاحظه‌گری انتخاب یک رستوران را به کابوس تبدیل می‌کند، خوشبختانه می‌تواند روشی در کار من باشد. من از صمیم قلب معتقدم که این باعث می‌شود من نویسنده بهتری باشم.

آیا فکر می‌کنید نویسندگی متن تجربه کاربر به نویسندگان بیشتری اجازه می‌دهد وارد صنعت فناوری شوند؟ چگونه؟

قطعا! اکثر نویسندگان تجربه کاربری که ملاقات می‌کنید از حوزۀ روزنامه‌نگاری یا بازاریابی آمده‌اند، بنابراین اکثریت قریب به‌اتفاق‌شان از خارج از صنعت فناوری می‌آیند. من حتی با فیلمنامه‌نویسان و رمان‌نویسانی ملاقات کرده‌ام که اکنون یو ایکس رایتر هستند.

اما بسیاری از نویسندگان بالقوه هنوز دربارۀ این حوزه اطلاعاتی ندارند و مهم نیست که شرکت‌ها از عناوین مختلف برای نقش مشابهی استفاده ‌کنند.

عنوان شغلی یوایکس رایتر در Google همان استراتژیست محتوا در Facebook  است. اما نویسندگان چگونه باید این را بدانند؟

این حوزه به‌آرامی در حال پیشرفت است، اما هنوز جاهای خالی زیادی در «روایت» ما در صنعت فناوری وجود دارد. واقعاً به نویسندگانی مانند ما بستگی دارد که شبکه‌ها و محل کار خود را شفاف و ترغیب‌کننده بیان کنیم.

۳ نکته مفید برای افرادی که می‌خواهند وارد حوزه یوایکس رایتینگ شوند؟

  1. از تجربه کاربر نترسید! اگر تقریباً نویسنده‌ای باتجربه هستید، در حال حاضر اکثر مهارت‌های اصلی موردنیاز برای نویسندگی متن تجربه کاربر را دارید.
  2. در پورتفولیو[5] خود حتماً سه مورد را نقل کنید: مشکل، رویکرد، راه‌حل. مشکل را در یک نمونه «قبل» و سپس راه‌حل را در یک نمونه «بعد» نشان دهید. روش خود را دربارۀ نحوۀ رسیدن به راه‌حل توضیح دهید (محاسبه فرایند انتقال کاربر، معیار‌های موفقیت). توجه به رویکرد به اندازۀ توجه به راه‌حل حائز اهمیت است.
  3. در کار فعلی خود به تجربه‌نویس‌ها کمک کنید! این یک راه آسان برای به‌دست‌آوردن تجربۀ واقعی در نویسندگی تجربه کاربر است و طراحان و مهندسان شما از آن قدردانی خواهند کرد.

اگر لیستی از اسرار محرمانه [وب‌سایت‌ها، کتاب‌‌ها، مربیان] را داشتید، توصیه می‌کردید که کدام‌یک از اینها را در بربگیرد؟ و چرا؟

 کسانی که مطمئن نیستند نویسندگی متن تجربه کاربر راهی مناسب برای آنها است، در ورکشاپ طراحی تجربه کاربر در General Assembly شرکت کنند. تجربه‌نویس‌ها از اصول یکسان طراحان تجربه کاربری پیروی می‌کنند، بنابراین ورکشاپ نمای خوبی به شما ارائه می‌دهد.

General Assembly دارای مکان‌هایی در سراسر جهان است و دوره‌های آنلاین نیز دارد. بسیاری از شرکت‌های برتر کارکنان خود را برای تحصیلات بیشتر به آنجا می‌فرستند. ارزان نیست اما اگر تصمیم‌گیری برای شما سخت است ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

فقط برای سرگرمی، نمونه میکروکپی مورد علاقه خود را به ما می‌دهید؟

صفحه تایید در برنامۀ Lyft همیشه باعث لبخند من می‌شود. این فقط یک شیوه ساده است که هم از کاربر و هم از راننده تقدیر می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه یک لذت ناچیز که در یک فضا نادیده گرفته شده است می‌تواند یک برنامه را لذت بخش‌تر کند.

منبع: prototypr


[۱] Tiffany Lee

[۲] Youngstone

[۳] Ohio

[۴] Britney Spears

[۵] Portfolio


هم‌رسانی
برچسب‌ها:
ریزه‌نوشته
دیدگاه ها
اولین باشید ...
شما بگویید

همرسانی