راهنمای یوایکس رایتر

۵ مزیت یوایکس رایتینگ در فیگما – چرا فیگما بهترین انتخاب برای تجربه‌نویسی است؟

یوایکس رایتینگ در فیگما - ابزار یوایکس رایتینگ

پیش‌تر به چند ابزار یوایکس رایتینگ اشاره کرده بودم و امکان‌های هر کدام را بررسی کرده بودم. این بار می‌خواهم با اتکا به چند دلیل بگویم که چرا یوایکس رایتینگ در فیگما نتیجه‌بخشی بیشتری دارد.

یوایکس رایتر چه نیازهایی دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است نیازهای یک یوایکس رایتر را مرور کنیم. در قدمِ بعدی می‌توانیم دربارۀ ظرفیت‌های Figma و قابلیتِ یوایکس رایتینگ در فیگما بهتر داوری کنیم:

۱. تعامل با طراح و تیم فنی

تجربه‌نویسی بخشی از جورچینِ طراحی محصول است، نه چیزی جدا از آن. به ثمر نشستنِ تلاش‌های طراح محصول، تیم فنی و تیم تجربه‌نویسی در گرو هم‌افزایی و تعامل جدی‌ گروهی‌ست.

  • در تعاملِ مداوم، بدفهمی‌ها به حداقل می‌رسد.
  • هم‌افزایی ذهن‌ها میوۀ بهتری می‌دهد.
  • ایرادها کشف‌پذیرتر می‌شوند.
  • به‌دلیل تجمیعِ چند تخصص، قدرت حل مسئله افزایش پیدا می‌کند.
  • سرعتِ اصلاح و بهبودِ مداوم بالاتر می‌رود.
  • ذهن‌ها روی موضوع مشترک متمرکز می‌شوند.

انسان ابزار را خلق یا انتخاب می‌کند. تفکر بر ابزار مقدم است. ابزار صرفاً ابزار است، می‌تواند در توان و کیفیت گروه مؤثر باشد، اما آنچه از ابزار مهمتر است، نگرش، بینش و اخلاق حرفه‌ای است. یک گروهِ خودخواه یا خودرأی، با بهترین ابزار هم به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین اگر به قابلیت یوایکس رایتینگ در فیگما ایمان داشته باشیم اما اهل تعامل نباشیم، فایده‌ای ندارد.

۲. نوشتن، نوشتن و باز نوشتن

تصویرِ نویسنده‌ای مدفون در لابه‌لای کاغذهای دورریز برای همۀ ما آشناست. بیراه هم نیست. رمان‌نویسان همواره در نوشته‌هایشان تردید می‌کنند و در مسیرِ رسیدن به نسخۀ بهتر، از نسخۀ قبلی دل می‌کنند.

تجربه‌نویس هم به نوشتن و ارزیابیِ مداومِ نوشته‌اش نیازمند است. بارها شده که شب موقع خواب یا روز زیر دوش حمّام نیوتن‌وار به این نتیجه رسیده‌ام که فلان واژه درست نیست و باید با واژۀ دیگری عوضش کنم.

یوایکس رایتر بارها یک متن را می‌نویسد
بارها می‌نویسیم تا به بهترین نتیجه برسیم، اما دورریزها دیده نمی‌شوند.

وقتی از بیرون به کارِ یوایکس رایتر نگاه می‌کنیم، چند ریزه‌نوشتۀ کوتاه می‌بینیم. این کوهِ یخی‌ست که صدها کلمۀ نوشته‌شده-پاک‌شده‌اش از چشم‌ها دور می‌ماند.

۳. ارزیابی ظاهر نوشته در Figma

هر محصولی محدویت‌ها یا استانداردهای طراحی دارد. اگر بدانید برای چه مُهره‌ای پیچ می‌سازید، نتیجۀ دقیق‌تری می‌گیرید.

من همیشه ترجیح می‌دهم به‌جای آزمون و خطا در این زمینه یا انتزاعی فکر کردن، مستقیماً نتیجۀ نوشته‌ام را در طراحی ببینم. به این ترتیب هماهنگی بیشتری با استانداردهای طراحیِ محصول خواهم داشت.

۴. نوشتن بدونِ کارِ اضافه

دست‌انداز در مسیر نوشتن، ذهن را آشفته می‌کند. جمله‌هایی که به ذهنِ تجربه‌نویس می‌رسد، باید با کمترین دست‌انداز و اضافه‌کاری به کار منتقل شود.

از آنجایی که حفظ یکپارچگی در ساختار و لحن و ادبیاتِ ریزه‌نوشته‌ها اهمیت حیاتی دارد، سادگیِ دسترسی به صفحات مختلف هم ضروری‌ست تا تجربه‌نویس بتواند مدل کار در بخش‌های مشابه را ببیند، ارزیابی کند و تصمیمش را نهایی یا دگرگون کند.

۵. ثبتِ دقیقِ صورتِ نوشتاری کلمات

بسیاری اوقات استفاده از اعداد (رقم‌ها) یا تعابیر انگلیسی در یوایکس رایتینگ ضروری‌ست. بنابراین استفاده از یک ابزار یوایکس رایتینگ که نظمِ نوشته را به هم نریزد ضروری‌ست. تیم فنی و گاه حتی تیم طراحی ممکن است نوشتۀ شما را بدون خواندن و ارزیابی به طرح منتقل کند و متوجه به هم ریختگیِ حروف نشود.

یوایکس رایتینگ در فیگما

به دلایلی تجربی، یوایکس رایتینگ در فیگما را ترجیح می‌دهم:

۱. بستر آنلاین و قابل تعامل

زمانی که در خانه نشسته باشید و برای یک دامن، کُت طراحی می‌کنید، امکان خطا بالاست. همه چیز به‌نظر خوب می‌رسد: شما الگوی دامن را دیده‌اید، با طراح و دوزنده‌اش حرف زده‌اید و…، اما طرح پیش روی شما نیست و اگر به‌طور بداهه ایده‌ای برای بهبود به ذهن‌تان برسد، مسیری طولانی برای انتقالِ درستش دارید.

تیم طراحی (طراح، تجربه‌نویس) در بسیاری اوقات به تصمیم‌گیری مشترک یا رفع ابهام نیاز پیدا می‌کند. جدا جدا کار کردن و بی‌خبر بودن از اقتضائات و قلق‌های کاریِ یکدیگر، از کیفیتِ نتیجۀ نهایی کم می‌کند.

یوایکس رایتینگ در فیگما امکانِ تعامل، پیگیری و رسیدن به تلقی‌های مشترک را بالا می‌برد چون فارغ از آنلاین بودن، امکانِ «دنبال کردن دیگر اعضا» را هم برای کاربرانش فراهم کرده است.

۲. هزار بار نوشتن

نوشتن و بازنگری‌های مکرر یکی از ابزار یوایکس رایتینگ است. ما برای رسیدن به بهترین نتیجه مدام در نوشتۀ خود بازنگری می‌کنیم و یک جمله را به چند صورت می‌نویسیم. در قیاس با ابزارهای دیگری مثل زپلین یا اینویژن، فیگما و Adobe XD از این نظر کاربردپذیرتر هستند.

آنچه یوایکس رایتینگ در فیگما را بر Adobe XD برتری می‌دهد، نکتۀ اول است. شما می‌توانید سریعتر و گاه در لحظه بازخورد بگیرید و در جلسات آنلاین نوشته‌ها را به نظرخواهی بگذارید و در لحظه، صورت‌های دیگری را امتحان کنید.

۳. دیدنِ آنچه طراحی می‌کنی

در خاطراتِ کودکی‌ام شکل و شمایل یک نرم‌افزار طراحی نقشه ثبت شده: 3D Home. آن روزها اتوکد نرم‌نرم وارد جریان حرفه‌ای نقشه‌کشی می‌شد و داشت جای هر رقیبِ کوچکی را تنگ می‌کرد. اما من نه نقشه‌کش بودم نه معمار، بلکه خیال‌پرداز بودم.

3D Home به من امکان می‌داد آنچه را می‌کشم به‌صورت 3D ببینم و حتی لابه‌لای اتاق‌های خانۀ خیالی‌ام بگردم.

نرم افزار قدیمی 3d home

می‌توانیم انتزاعی و دور از پیش‌نمونه (Prototype) یا طرح نهایی یک جمله را طراحی کنیم. اما چه تضمینی وجود دارد که با طرح هماهنگی داشته باشد و از کادرها یا فیلدها بیرون نزند؟

دیدنِ بی‌درنگِ نتیجه، شانسِ همخوانیِ میکروکپی با طرح را افزایش می‌دهد. یوایکس رایتینگ در فیگما من را به یاد همان نرم‌افزار قدیمی می‌اندازد، با این تفاوت که این بار به‌طور حرفه‌ای و نه خیال‌پردازانه کار می‌کنم.

۴. فقط فکر کن و بنویس

یوایکس رایتینگ در فیگما به من امکانِ جابه‌جاییِ آسان بین بخش‌ها را می‌دهد. در مقابل زپلین را در نظر بگیرید: یا باید از روی نام صفحات دنبالِ چیزی که می‌خواهم بگردم (همه را حفظ کنم؟) یا باید بپرسم (این هم شد سؤال؟) یا باید بگردم (بیکارم؟).

در فیگما می‌دانم صفحۀ مدنظرم کجاست، یک خاطرۀ تصویری از محل و شکلش دارم و به‌راحتی با سُر خوردن پیدایش می‌کنم.

۵. بنویس و میان‌بُر بزن

فارسی‌نویسی در Adobe XD دشوار نیست و خوشبختانه به‌سادگی و بی‌دردسر می‌توان در محیط ایکس‌دی فارسی نوشت. تنها مشکلی که در فیگما وجود دارد، وارونگیِ حروف فارسی بعد از تایپ است که با افزونه و کلیدهای میان‌بُر به‌سادگی حل می‌شود.

به‌روزرسانی ۹ فروردین ۱۴۰۱: خوشبختانه فیگما از امروز پشتیبانی از زبان‌های راست به چپ را آغاز کرد. بنابراین می‌توانید در نسخه‌های جدید فیگما بدون نیاز به افزونه به‌سادگی فارسی بنویسید.

در مقابل اگر قرار باشد در زپلین یا جاهای دیگر کامنت بگذاریم، نه‌فقط نوشته‌ها مرتب دیده نمی‌شوند، بلکه در کنار واژگان انگلیسی یا اعداد کاملاً به هم می‌ریزند. از این گذشته، تایپ مستقیم دست‌اندازی در مسیر به ثمر نشستنِ فکر ایجاد نمی‌کند و نیازی به اضافه‌کاری نیست.

اگر شما هم نظر و پیشنهادی دربارۀ یوایکس رایتینگ در فیگما یا سایر ابزار یوایکس رایتینگ دارید برایمان بنویسید.

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
برچسب‌ها:
فیگما
دیدگاه ها
اولین باشید ...
شما بگویید

همرسانی