درباره یوایکس رایتینگ

فهرست مهارتهای یوایکس رایتینگ – مهارت‌های ضروری یو ایکس رایتر

مهارتهای یوایکس رایتینگ - مهارتهای یوایکس رایتر - مهارت های یو ایکس رایتر

آیا این یک فهرست کامل از مهارتهای یوایکس رایتینگ است که شما را از هر تفکر و تلاشی بی‌نیاز می‌کند؟ معلوم است که نه. اگر می‌خواهید یک تجربه‌نویس موفق باشید، می‌بایست مهارت‌های یو ایکس رایتر را خودتان جست‌وجو کنید و متوقف نشوید. مهم این است: هر جا حس کردید نیاز است چیزی نو بیاموزید، درنگ نکنید. این بازار هر روز در حال دگرگونی‌ست. جا نمانید.

به هر حال باید از یک جایی شروع کرد، مگر نه؟

در این نوشته یک فهرست ابتدایی از مهارت‌های ضروری تجربه‌نویسی فراهم کرده‌ایم و دربارۀ هر کدام توضیحی مختصر داده‌ایم.

مهارت های یو ایکس رایتر - مهارت های یو ایکس رایتینگ - ux writer skills
مهارت‌هایی که یک یوایکس رایتر باید داشته باشد

فهرست مهارت‌های یو ایکس رایتر

می‌توان به‌مرور و با واضح‌تر شدن فضای کاری تجربه‌نویسی، فهرست مهارتهای یوایکس رایتینگ را به‌روزرسانی کرد:

دایرۀ واژگانی وسیع

کلمات برای نویسنده، مثلِ مصالح برای معمارند. هرچه دستتان از مصالح متنوع پُرتر باشد، کارتان بهتر پیش می‌رود و معماری‌تان متناسب‌تر از آب درمی‌آید. توسعۀ دایرۀ واژگانی با تمرین امکان‌پذیر است.

قدرت تألیف و توانایی در نوشتن به لحن‌ها و ادبیات مختلف

ذاتِ تجربه‌نویسی از نوشتن سرچشمه می‌گیرد. نوشتن فقط چیدمان کلمات نیست، بلکه معماریِ مضمون است. هر قدر در تألیف ماهرتر باشید و با نوشته‌ها و لحن‌ها و ادبیاتِ متنوع انس داشته باشید، قدرتِ معماری مضمون در شما بیشتر می‌شود. نویسندۀ ماهر بودن از پایه‌ای‌ترین مهارتهای یوایکس رایتینگ است.

انس با اصول نگارشی و ویرایشی

اگرچه هیچ نویسنده‌ای از ویراستار بی‌نیاز نیست، انس داشتن با اصول نگارشی و ویرایشی بر هر نویسنده‌ای از جمله نویسندۀ تجربۀ کاربر واجب است. یک تجربه‌نویس باید بتواند متن‌های گرته‌برداری‌شده، متن‌هایی که کژتابی دارند و جملاتِ پیچیده را شناسایی و اصلاح کند.

وقتی دربارۀ سادگی و کوتاهی در متن تجربۀ کاربر حرف می‌زنیم، تکیه‌مان به مهارت نگارشی‌ست، وگرنه به جملاتی ناقص و بی‌مفهوم می‌رسیم.

داشتن تفکر طراحانه

نویسندۀ خوب بودن کافی نیست، باید بتوانیم رفتارهای کاربر را تصور کنیم، متن را در تصویر تصور کنیم و به طراح کمک کنیم قدرت کلمات را با تغییرهای بصری بیشتر کند. هدف اصلی کار ما درک‌پذیر کردن محصول برای کاربر است. بنابراین باید انتظارهای او را به‌خوبی برآورده کنیم.

توانایی درک مفاهیم طراحی تجربه کاربر

بدون داشتن شناخت از مفاهیم طراحی تجربۀ کاربر چطور می‌توانیم درباره‌اش حرف بزنیم و در محیطش کار کنیم؟

مهارت استفاده از ابزار طراحی ui, ux

دربارۀ ابزارها پیش‌تر مطلب مفصلی نوشته‌ایم و گفته‌ایم: ابزارها ارتباط بین گروه‌های درگیر در طراحی محصول را بهینه می‌کند. می‌توانید با ابزارهای روز آشنا شوید.

توانایی طراحی و درک استراتژی محتوای محصول

بار دیگر و صدها بار دیگر تأکید می‌کنم: تجربه‌نویسی یعنی طراحی نوشتار. تجربه‌نویسی نوعی معماری‌ست، بنابراین چیزی فراتر از نوشتن است. کارِ ما از جهاتی شبیه به یک رمان‌نویس است که پیش از نوشتن، ساختار رمانش را طرح‌ریزی می‌کند، با این تفاوت که فصل‌های رمان ما، زیادی کوتاه، زیادی متنوع و منقطع هستند.

ما طراحی می‌کنیم، بنابراین تبحر در طراحی لحن، طراحی واژه‌نامۀ محصول و… از ضروری‌ترین مهارت‌های یوایکس رایتر است.

مهارت‌های یوایکس رایتینگ

ذهن طبقه‌بندی شده

خب طبیعی‌ست که برای طراحی لحن یا واژه‌نامۀ محصول و همینطور حفظ یکپارچگی در طراحی متن تجربۀ کاربر، به یک ذهنِ طبقه‌بندی شده نیاز داریم. این چیزی‌ست که معمولاً در مهارت های یو ایکس رایتینگ کمتر از آن حرف زده می‌شود ولی جای خالی‌اش در نتیجۀ نهایی به چشم می‌آید: در شلختگی و چندپارگی متن‌ها.

توانایی سنجش و آزمایش متن تجربه کاربر

یکی از مهمترین مهارت‌های یوایکس رایتینگ راهنمایی درستِ کاربر است. اما چه معیاری برای ارزیابی کارمان داریم؟ یک تجربه‌نویس باید بتواند به‌خوبی معیارهایی برای انتخاب بهترین متن تدوین کند. همچنین او باید بتواند متریک‌هایی برای سنجش کلمات موفق و ناموفق در آزمون کاربردپذیری طراحی کند.

توانایی همکاری گروهی و تعامل با طراح UX

قرار است مکمل همدیگر باشیم، پس به تعامل و هم‌افزایی نیازمندیم. صبور بودن و البته شناخت داشتن از طرز کار طراح و نزدیک شدن به تفکر او، از حیاتی‌ترین مهارتهای یوایکس رایتینگ است.

توانایی و صبر در تعامل با تیم‌های فنی و برنامه‌نویسان

کار سختی‌ست. ما از دو سیّارۀ متفاوتیم، ولی برای رسیدن به نتیجه باید دوست باشیم.

شجاعت

باید شجاع باشیم. آزمایش‌ها و بازخوردها کمک‌کننده‌اند اما وقتی هنوز املایی نوشته نشده، نمی‌توان دربارۀ غلط‌هایش حرف زد. تا پیش از انتشار، شجاع باشید و زیاد سخت نگیرید. به‌قول اسکات کوبی: این‌ها فقط متن‌هایی برای کامپیوترهای لعنتی‌ست…

توانایی تشخیص اینکه گفتن چه چیزی حیاتی است و گفتن چه چیزی لازم نیست

اینجا می‌توانید نمونه‌هایش را ببینید.

بازاریابی

ما راهنما هستیم نه فروشنده.

تجربه‌نویس فروشنده نیست، قرار هم نیست مدام جنس بفروشد. اما متن برخی دکمه‌ها و بعضی ریزه‌نوشته‌های درون‌برنامه‌ای، کارکردی جز فروش محصول یا خدمات ندارند. بنابراین، اشراف تجربه‌نویس بر اصول بازاریابی و تکنیک‌های کپی رایتینگ می‌تواند مهارتهای یوایکس رایتینگ را کامل کند.


هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها
سارا صیاد
3 سال

خیلییی عالی بود و خدا قوت .. ممنون از تیم دوست داشتنی خانه تجربه

Zeynab
3 سال

روشن‌کننده بود چقدر 🙂

شما بگویید

همرسانی