راهنمای یوایکس رایتر

کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ ـ کم گوی و گزیده گوی چون در

کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ

استاندارد کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ چیست؟ بستر نمایش واژگانی که در یوایکس رایتینگ خلق می‌شوند، نمایشگرهای محصولات دیجیتال است. صفحاتی با اندازه‌ی محدود در دنیای شلوغ و پرسرعت دیجیتال! و این یعنی یوایکس رایتر باید این مهارت را داشته باشد که در کوتاه‌ترین زمان و به موجز‌ترین شکل،‌ کاربردی‌ترین اطلاعات را به کاربر منتقل کند.

همدلی با کاربر

قبل از اینکه سراغ استاندارد کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ برویم، اولین قدم این است که به درستی بدانید آن‌چه به عنوان متن تجربه‌ی کاربری می‌نویسید، دقیقا قرار است چه نقشی را ایفا کند و کاربر را به چه سمتی هدایت کند.

خودتان را جای کاربر بگذارید: در این صفحه از اپلیکیشن یا وبسایت دنبال چه چیزی می‌گردید؟ حالا به نقش خودتان به عنوان نویسنده‌ی تجربه‌ی کاربری برگردید: چطور می‌توانید به بهترین شکل کاربر را به سمت مقصد مورد نظرش هدایت کنید؟

به بیان دیگر می‌توانیم بگوییم تا وقتی کاربرتان را به خوبی نشناسید و از انگیزه و هدفش برای مراجعه به اپلیکیشن یا وبسایت‌تان مطلع نباشید، در نهایت متن تجربه‌ی کاربری درستی نخواهید داشت. این مرحله‌ از نوشتن تجربه‌ی کاربری را می‌توانیم همدلی با کاربر بنامیم.

  • اگر به درستی ندانید برای چه مخاطبی می‌نویسید یا در شناخت او دقیق و موشکافانه عمل نکنید، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود مثل این می‌ماند که پیامی را اشتباهی برای کارفرمایتان بفرستید که برای دوست نزدیکتان نوشته‌بودید! همان‌قدر نامناسب و نابه‌جا! پس با هشیاری همدلی کنید!

کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ

حالا که کاربرتان و انگیزه‌اش را شناسایی کرده‌اید و با او همدل شدید، می‌توانید دست به قلم شوید. این نکته‌ را فراموش نکنید که جایگاه متن تجربه‌ی کاربری با جایگاه محتوای موجود در مجلات، کتاب‌ها، و حتی دیگر محتواهای دیجیتال بسیار متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت‌ها را می‌توانیم در این دو نکته ببینیم:

یکم؛ ابعاد و فضایی که صفحات محصولات دیجیتال (مثلا اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌ها) در اختیار شما می‌گذارند محدود است.

و دوم؛ کاربران اطلاعات موجود در صفحات دیجیتال، از جمله میکروکپی‌ها را نمی‌خوانند. بلکه اسکن می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند با یک نگاه اجمالی از ساز و کار صفحه‌ای که در آن هستند سردربیاورند و به مسیرشان ادامه بدهند. همین!

این دو تفاوت به شما سرنخ می‌دهد که در نوشتن تجربه‌ی کاربری باید هوشمندانه عمل کنید. موجز نوشتن بخشی از این هوشمندی را تشکیل می‌دهد. فقط مراقب باشید که در دام کوتاه ‌نویسی افراطی سقوط نکنید.

موجز نوشتن و کوتاه نویسی در یوایکس رایتینگ صرفا به معنای کوتاه بودن نیست بلکه بیشتر به جورچینی از اختصار، کارآمدی، و گویا بودن شباهت دارد. پس در انتخاب کلمات دقیق (و حتی خسیس!) باشید و کاربر را با هجوم اطلاعات غیرضروری، کلمات تخصصی، و جملات گنگ فراری ندهید!

مارک توین ما را این‌طور راهنمایی می‌کند: «نوشتن آسان است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که کلمات نابه‌جا را حذف کنید!»

هم‌رسانی
تجربه‌نویس
تجربه‌نویس
بیشتر از آن ‌که نویسنده باشم، طراح هستم. اما نوشتن و طراحی برای من پیوندی ناگسستنی دارند؛ آنچنان که یکی، پلی به سمت دیگری باشد.
راه‌های ارتباطی:
برچسب‌ها:
ریزه‌نوشته
دیدگاه ها

خیلی خوب بود
ممنون که توی زمینه UXwriting ما رو راهنمایی می کنین

    خوشحالیم که مطالب برایتان مفید است و دنبال‌شان می‌کنید.
    از نظرها و پیشنهادهای مخاطبانی مثل شما همواره استقبال می‌کنیم.

شما بگویید

همرسانی