راهنمای یوایکس رایتر

تایپ فارسی در Figma فیگما + ابزار فارسی‌نویس

نوشتن فارسی در Figma - نوشتن فارسی در Adobe XD - ابزار فارسی‌نویس - فارسی نویس آنلاین - قلم برتر - کیبورد فارسی - فارسی نویس آنلاین - ابزار نوشتن فارسی یوایکس رایتر

در این نوشتۀ کوتاه با چند ابزار آشنا می‌شوید که در برای نوشتن فارسی در Adobe XD و تایپ فارسی در Figma و… به درد می‌خورند. بخش مربوط به تایپ فارسی در فیگما به‌روز شده است. (۹ فروردین ۱۴۰۱)
دغدغۀ فارسی‌نویسی در محصولات دیجیتال از سال‌ها پیش وجود داشته. امروز هم طراحان و تجربه‌نویس‌ها کم‌وبیش دنبال فارسی نویس آنلاین یا ابزار فارسی نویسی می‌گردند. قبلاً بخشی از ابزار کار تجربه‌نویس را معرفی کرده‌ام اما حالا می‌خواهم مشخصا دربارۀ ابزار فارسی‌نویس حرف بزنم.

نوشتن فارسی در Adobe XD

مثل دیگر محصولات شرکت Adobe، فارسی نویسی در Adobe XD هم در ابتدا با چالش‌هایی روبه‌رو بود. اما امروز می‌توان به‌طور مستقیم نوشتن فارسی در Adobe XD را تجربه کرد.

اگر برای راستچین‌کردن متن فارسی در Adobe XD به مشکل می‌خورید، می‌توانید از افزونۀ LTR to RTL برای فعال‌کردن قابلیت راست‌چین متن در Adobe XD استفاده کنید.

ظاهراً در نسخه‌های تازه دیگر نیازی به ابزار فارسی‌نویس در Adobe XD رفع شده است، فقط کافی‌ست فارسی را با قلم و کیبورد درستِ فارسی بنویسید.

افزونه نوشتن فارسی در Adobe XD به صورت راست‌چین - فارسی‌نویسی در Adobe XD
افزونه راستچین کردن متن فارسی در Adobe XD – منبع: صفحۀ امین اسماعیلی در ویرگول

امین اسماعیلی دربارۀ نحوۀ استفاده از این افزونه توضیح داده است. برای آشنایی با این ابزار فارسی‌نویس می‌توانید متن مفید او را بخوانید.

فارسی نویس آنلاین برای همۀ محیط‌ها

اگر با تبدیل یونیکدهای متن مشکل دارید و متن فارسی را در محیط‌هایی مثل XD یا فیگما به هم ریخته می‌بینید، می‌توانید از فارسی نویس آنلاین استفاده کنید.

فارسی نویس آنلاین آوب از چند سال پیش تا امروز عصای دست فارسی‌زبان‌ها بوده تا بتوانند در محیط‌های مختلف مثل فتوشاپ، افترافکت، اتوکد و… فارسی بنویسند.

برای نوشتن فارسی در Adobe XD یا هر محیط دیگری می‌توانید از این ابزار فارسی نویس آنلاین استفاده کنید، بدون اینکه متن شما به هم ریخته نشان داده شود.

می‌توانید فارسی نویس آنلاین آوب را برای تایپ فارسی در Figma هم امتحان کنید.

تایپ فارسی در فیگما – Figma با کمک افزونه

خوشبختانه از فروردین ۱۴۰۱ دیگر برای فارسی‌نویسی در فیگما به افزونه نیاز نداریم. فیگما حالا دیگر از زبان‌های راست به چپ هم پشتیبانی می‌کند.

رفت و برگشت بین نرم‌افزار طراحی و فارسی نویس آنلاین عذاب‌آور است. اگر برای طراحی تجربه کاربر یا نویسندگی متن تجربه کاربر از فیگما استفاده می‌کنید، افزونه‌های تایپ فارسی در Figma را به‌جای فارسی نویس آنلاین پیشنهاد می‌کنم.

به‌کمک افزونه‌های فارسی‌نویس به‌سادگی می‌توانید در فیگما متن تجربه کاربر اضافه کنید:

  • افزونه فارسی‌نویس RTL PLZ
  • افزونه فارسی‌نویس RTL Support

هر دو افزونه کار شما برای نوشتن فارسی در Figma را راه می‌اندازند.

ویژگی متمایز RTL PLZ کارکرد آسان‌تر با بهره‌گیری از کلیدهای ترکیبی و دستورهای آنی است.

هر دو افزونه یک ویرایشگر دارند. کافی‌ست پنجرۀ ویرایشگر را باز کنید و متن‌تان را بنویسید. کار تمام است. اما امتیاز RTL PLZ به دستورهای آنی‌ست که شما را از باز کردن ویرایشگر بی‌نیاز می‌کند. به این ترتیب می‌توانید مستقیم در بخش مورد نظر متن فارسی را بنویسید و با یک کلید آن را چپکی Reverse کنید تا متن فارسی مرتب شود.

اصلاح اولیۀ متن (ویرایش ظاهری متن فارسی)

همۀ ما نویسنده نیستیم. خیلی از اوقات متن‌ها با املا یا ظاهر اشتباه در پیش‌طرح نوشته می‌شوند برای پیشگیری از چنین خطاهای ناخواسته‌ای می‌توانید از ابزار ویرایش ظاهری پاک‌نویس استفاده کنید.

پاک‌نویس یک فارسی نویس آنلاین نیست بلکه یک افزونۀ اصلاح‌گر ویژۀ Word است. می‌توانید نرم‌افزار پاک‌نویسی را دانلود و اجرا کنید تا به‌کمکش موقع نوشتن فارسی امکان خطای املایی و ظاهری به کمترین حد برسد.

کیبورد فارسی هماهنگ با قلم فارسی

استفاده از یک صفحه کلید فارسی که بر اساس الفبا و نیازهای زبان فارسی طراحی شده باشد، برای یک تجربه‌نویس ضروری‌ست.

اگر یوایکس رایتر هستید استفاده از نرم‌افزار قلم برتر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

به‌طور کلی برای نوشتن صورتِ درستِ فارسی دو فاکتور اهمیت دارد:

  • صفحه کلید فارسی (و نه عربی)
  • قلم – Font فارسی (و نه عربی)

بسیاری از فونت‌های رایج در فضای دیجیتال یا عربی‌اند یا بر پایۀ ساختار عربی طراحی شده‌اند و برخی قابلیت‌های اختصاصی زبان فارسی مثل سریاء را ندارند.

می‌توانید چیدمان صفحه‌کلید قلم برتر را مطابق با نیازتان تنظیم کنید و از فارسی‌نویسی بدون غل‌وغش لذت ببرید.

اما اگر دنبال ابزار فارسی‌نویس دیگری می‌گردید، در نوشتۀ دیگری به‌طور کامل درباره‌شان توضیح داده‌ام.

اگر یک کیبورد فارسی در اختیارتان باشد می‌توانید به‌سادگی به نوشتن فارسی در Figma یا هر نرم‌افزار طراحی دیگر بپردازید.

از چه رسم‌الخطی استفاده کنیم؟

برای نوشتن متن تجربه کاربر باید از رسم‌الخط یکپارچه استفاده کنیم. اما چه نوع رسم‌الخطی مناسب است؟ مطلب رسم‌الخط فارسی به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول و چکیدۀ مطلب

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها
اولین باشید ...
شما بگویید

همرسانی