راهنمای استخدام یو ایکس رایتر
نکته‌هایی برای بهبود شرح شغلی تجربه‌نویسی

راهنمای نوشتن آگهی استخدام یو ایکس رایتر

چطور آگهی استخدام یوایکس رایتر بنویسیم؟ نوشتن شرح شغلی تجربه‌نویسی - شرح شغلی یو ایکس رایتینگ
مخاطب این مقاله:
مدیران محصول، مدیران منابع انسانی و صاحبان کسب‌وکار
چرا بخوانیم؟
برای اینکه زودتر و ساده‌تر به نیروی متخصصِ تجربه‌نویسی برسید

بسیاری از ما وقتی در نقشِ کارجو یا کارفرما قرار می‌گیریم، از زاویه‌دید خودمان اوضاعِ استخدام نیروی متخصص را به باد انتقاد می‌گیریم. کارجوها در حوزۀ طراحی تجربه کاربر یا محتوا مدام از واضح نبودن شرح شغلی گله‌مند هستند یا انتظارهای عجیب و غریب و نامتناسبِ کارفرما را ریشخند می‌کنند. کارفرماها هم می‌گویند نیروی متخصص نایاب و کم‌یاب است. ما معتقدیم یکی از اشکال‌های کار، نقصِ آگهی شغلی و تعریف نادرست وظایف است. انگار قبل از استخدام نیروی متخصص نمی‌دانیم چه چیزی می‌خواهیم و اصلاً چرا به چنین نیرویی نیاز داریم. این اتفاق برای اغلب موقعیت‌های شغلی افتاده است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید تلاش می‌کند جلوی تکرار این اتفاق‌ها را -دست‌کم- در زمینۀ استخدام یو ایکس رایتر بگیرد. به‌کمک این مطلب می‌توانید یک آگهی شغلی کامل و مناسب برای استخدام تجربه‌نویس آماده کنید.

هدف این مقاله کمک به شما در نوشتن یک آگهی استخدام یو ایکس رایتر و شرح شغلی کامل برای شغل تجربه‌نویسی است که علاوه بر شفاف کردنِ کار، متقاضیانی حرفه‌ای را جذب آگهی شما می‌کند.

در این نوشته می‌خوانید:
  1. مقدمه
  2. تجربه‌نویس کیست؟
  3. نمونه‌های آگهی استخدام یو ایکس رایتر شرح وظایف تجربه‌نویس
  4. Airbnb
  5. اسپاتیفای
  6. آنچه باید در آگهی استخدام یوایکس رایتر و  شرح شغل تجربه‌نویسی لحاظ کنید
  7. دستمزد لعنتی را مشخص کنید
  8. نکته‌هایی  که هنگام نوشتن آگهی استخدام یوایکس رایتر باید به آن‌ها فکر کنید
  9. چگونه شرح شغل خود را جذاب کنید
  10. نمونۀ چهارم: نتفلیکس و یک آگهیِ تقریباً کامل
  11. چند کلید طلایی در نوشتن شرح شغلی تجربه‌نویسی و آگهی استخدام یوایکس رایتر

مقدمه

نوشتن شرح وظایف درست و استاندارد کار راحتی نیست. شرح وظایف بر روی خطی باریک از جزئیات و جذابیت راه می‌رود و هدف آن نه‌فقط توضیح دادن ماهیت شغل بلکه متمایل کردن افراد برای اعلام آمادگی برای به دست آوردن شغلِ مدنظر است.

این مقاله قصد دارد به شما کمک کند تا شرح شغلی برای یک تجربه‌نویس بنویسید که هر دوی این اهداف را محقق می‌کند. ما مثال‌هایی از Airbnb، اسپاتیفای و ونگارد را در نظر گرفته‌ایم تا ببینیم چه کاری درست است، چه کاری اشتباه است و آن‌ها در چه موضوعی اشتراک‌نظر دارند.

بیایید شروع کنیم.

تجربه‌نویس کیست؟

تجربه‌نویس مسئول طراحی محتوا بر پایۀ تجربه کاربر است. چه یک کتابچه راهنما و چه یک برنامه تلفن همراه، هدف نهایی این است که مطمئن شوید کاربر به آنچه می‌خواهد دست پیدا می‌کند. یک تجربه‌نویس اغلب از داده و بررسی برای انتخاب‌های خود استفاده می‌کند.
امروزه، یک تجربه‌نویس معمولاً برنامه‌ها، محصولات و تجربیات تحت وب را طراحی می‌کند و هم‌دوشِ طراحان بصری کار می‌کند.

نمونه‌های آگهی استخدام یو ایکس رایتر شرح وظایف تجربه‌نویس

حالا وقتش شده به چند نمونه نگاهی بیندازیم و چه نمونه‌ای بهتر از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های جهان؟

ما به‌طور جزئی به ساختار، تمرکز و مسئولیت‌هایی که هر کدام‌شان در آگهی استخدام یوایکس رایتر آورده‌اند آن‌ها نگاه می‌کنیم و نشان می‌دهیم شرکت‌ها دربارۀ نقشِ یوایکس رایتر خود چه اولویت‌هایی مدنظر دارند.

Airbnb

آگهی استخدامِ تجربه‌نویس در ایربی‌ان‌بی:

مقدمۀ سه پاراگرافی Airbnb موجز و گویاست. آن‌ها در شرح شغلی تجربه‌نویس توضیح می‌دهند که نویسنده UX در چه بخشی از شرکت کار خواهد کرد، به چه تیمی ملحق خواهد شد و  باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

تیمِ هیومن به دنبال نویسنده‌ای است که بتواند به توسعۀ خط روایتی برای محصولات و جامعۀ خانه‌های باز کمک کند. تیم تجربه کاربرِ هیومنْ کوچک، امّا قدرتمند است. ما به دنبال فردی مدبر و انعطاف‌پذیر هستیم که کارهای خود را به طور مؤثری اولویت‌بندی کند.

همچنین این مقدمه به سرعت به شما می‌گوید که روی چه چیزی کار خواهید کرد و هدف چیست:

ما از طریق برنامۀ خانه‌های باز، از میزبانان خود دعوت می‌کنیم تا درهای خانه‌های خود را به روی کسانی که به اجبار آواره شده‌اند و نیاز به مسکن موقت دارند باز کنند.

این مقدمه توجه کمی به جزئیات کار دارد، اما دیدی کلی از نوع کاری که یو ایکس رایتر انجام خواهد داد ارائه می‌کند. واضح است که اگر کسی به‌دنبال تیمی بزرگ و کار کردنِ همزمان روی چند پروژه باشد، این کار برای او مناسب نخواهد بود.

Airbnb در ادامه نیز بر روی تیم تمرکز می‌کند:

ما یک تیم کوچک و مجرب با تخصص‌های متنوع در ساخت محصولات و اجرای عملیات هستیم. ما به سرعت حرکت می‌کنیم، با آژانس‌های امدادی در سراسر جهان همکاری می‌کنیم، مستقیماً با افرادی که به آن‌ها خدمات می‌دهیم کار می‌کنیم و به دنبال ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای مشکلات جهانی هستیم.

این توضیحات به ما می‌گویند که همکاری گروهیْ اصلی ضروری است و داشتن تجربیات فراوان نمی‌تواند به تنهایی شغلی برای شما ایجاد کند. واضح است که Airbnb به‌شدت به نحوۀ کار شما با دیگر افراد علاقه‌مند است.

و قبل از اینکه وظایف این شغل توضیح داده شوند، توضیحات دیگری دربارۀ اینکه این نقش شامل چه مواردی‌ست ارائه می‌شود:

… این شخص باید به راحتی برای چند کانال، از جمله صفحات فرود، ایمیل‌ها و مقالات کوتاه، محتوا بنویسد.

در این نقطه از آگهی استخدام یوایکس رایتر، یک متقاضیِ احتمالی باید بداند که آیا این شغل برای او مناسب است یا خیر.

در جزئیات شفاف باشید

سپس به فهرستِ مسئولیت‌های آگهی استخدام یوایکس رایتر می‌رسیم. جزئیاتِ مربوط به تیم مستقیماً در ابتدا آمده است و همچنین انواع متخصصانی که یک متقاضی با آن‌ها کار خواهد کرد نیز در توضیحات ذکر شده‌اند.

به یک تیم طراحی محصول متشکل از طراحان، محققان، مدیران تولید، مهندسان و متخصصان داده کمک می‌کنید.

برای انتقال این مفهوم، به کار با یک «ذهنیت جامع» و کار با سایر تجربه‌نویسان نیز اشاره شده است. Airbnb به وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال گرگ‌های تنها نیستند و به افرادی نیاز دارند که بدانند چگونه می‌توانند به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

 با طیف وسیعی از مشاغل و مسئولیت‌های ذکرشده، تنوع وظایف این نقش نیز به زودی واضح‌تر می‌شود مانند:

محتوای واضح و مختصرِ را در بخش‌های حیاتی بنویسید (از جمله نام محصول، برچسب‌ها و عناصر ناوبری، ایمیل‌ها، آموزش‌ها، صفحات بازاریابی و اعلان‌ها).

و:

نگرشی دربارۀ استراتژی‌های مرتبط با محتوا در طول فرآیند توسعه محصول ارائه دهید. بر تصمیمات استراتژیک مرتبط با محصولات و بر روی خود آن‌ها تأثیر بگذارید تا تجربۀ کلی بهبود یابد و از وجود ثبات در میان پلتفرم‌ها اطمینان حاصل شود.

با تکرار موضوعات مرتبط با ایمیل‌ها و مقالات در مقدمه، بدیهی است که این شغل به فردی با مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع نیاز دارد.

همچنین جزئیاتی دربارۀ هدف کلی این شغل و تصویر آن از داخل:

بین تیم‌ها رابطه ایجاد کرده و راه‌حل‌هایی پیدا کنید که بین نیازهای میزبانان، مهمانان و شرکای غیرانتفاعی و اهداف تجاری ما تعادل ایجاد کند.

و از خارج نیز وجود دارد:

به افرادی که از Airbnb استفاده می‌کنند کمک کنید تا احساس پذیرفته شدن و قدرت داشته باشند و با دقتْ لحن و محتوایی را در نظر بگیرید که با اهداف Airbnb مطابقت داشته باشد.

تجربه و الزامات

شرح شغلی یوایکس رایتر با فهرستی از الزامات به پایان می‌رسد که به‌طور منظم مسئولیت‌های این نقش را در تیترهای مهمی خلاصه می‌کند. همچنین جزئیات بیشتری دربارۀ وظایفی که متقاضی باید انجام دهد ارائه می‌شود.

  • بیش از ۵ سال تجربۀ نویسندگی حرفه‌ای
  • مهارت‌های نوشتن و ویرایش عالی
  • تجربۀ نوشتن محتوا برای محصولات وب/موبایل
  • تجربۀ نوشتن ایمیل، صفحات فرود یا محتوای سرمقاله
  • توانایی اثبات‌شده برای همکاری موفقیت‌آمیز با شرکای متقابل
  • توانایی کار مستقل در محیطی سریع
  • اشتیاق به انجام پروژۀ خانه‌های باز Airbnb و همدلی عمیق با جامعۀ متنوع ما
  • تجربۀ نوشتن داستان یا مقاله
  • تجربۀ نوشتن آگاهانه با در نظر گرفتن مواردی مانند ضربه‌های روحی-روانی امتیاز محسوب می‌شود
  • تجربۀ نوشتن دربارۀ محصولات یا مخاطبان اثرگذار بر اجتماع امتیاز محسوب می‌شود
  • درک کامل از بازاریابی ایمیلی و کانال‌های اجتماعی یک امتیاز مثبت است
  • داشتنِ نمونه کار نوشتاری

در مجموع، این یک شرح وظایف بسیار خوب است. این شرح وظایف اهداف کلی بخش، ویژگی‌های فرد مدنظر، ایده‌ای کلی دربارۀ نوع کار مورد انتظار و تجربۀ لازم برای انجام آن را شامل می‌شود. امّا همان‌طور که در دو مثال بعدی خواهیم دید، مبحثی وجود دارد که این توضیحات از آن غافل بوده است: تنوع و پذیرش.

تنوع و پذیرش

این مبحث به‌طور خلاصه با اشاره به «جامعۀ متنوع Airbnb» مورد اشاره قرار گرفته است اما هیچ اطلاعات دیگری دربارۀ رویکرد شرکت Airbnb در سراسر شرکت و همچنین انتظارات آن‌ها از کارمندان وجود ندارد.

در دورانی که افراد بیشتری به‌دنبال اطمینان از این موضوعات هستند، Airbnb این فرصت را برای مشخص‌کردن جایگاه خود از دست داده است؛ به‌ویژه با توجه به اینکه یک بخش کامل در وب‌سایت آن‌ها به این موضوع اختصاص داده شده است.

در نهایت، یک بخش مهمِ دیگر از اطلاعات ذکر نشده است و آن دستمزد این کار است. هر سه آگهی شغلی از این موضوع صرف نظر می‌کنند و بعداً توضیح خواهیم داد که چرا این یک اشتباه بزرگ است.

اسپاتیفای

تجربه‌نویس – تجربه تبلیغات، پادکست

حالا به آگهی استخدام تجربه‌نویس در اسپاتیفای بپردازیم. این شرح شغلی به‌جز در برخی جزئیات تفاوت زیادی با توضیحات Airbnb ندارند. به‌عنوان مثال، به‌جای ارائۀ جزئیات دربارۀ تیمی که متقاضی با آن کار خواهد کرد، وظایف بخش مربوطه توضیح داده می‌شوند:

موسیقی برای همه، بدون نیاز به کارت اعتباری. این قولی است که پلتفرم ما بر اساس آن ساخته شده است و همچنان در حال پیشروی بر اساس آن هستیم.

این موضوع بیشتر جنبه بازاریابی دارد، اما هدف آن این است که خواننده را به هیجان بیاورد و آن‌ها را برای کار بزرگی هیجان‌زده کند.

توضیحات به‌سرعت به علائم آشنا می‌رسند، از جمله همکاری با افراد و تیم‌های مختلف:

ما در مقیاسی گسترده کار می‌کنیم و افراد را از انواع رشته‌ها و بخش‌ها گرد هم می‌آوریم تا یک تجربۀ رایگان فوق‌العاده را ارائه دهیم.

تفاوت اصلی اینجا این است که اسپاتیفای جزئیات بسیار بیشتری را دربارۀ خود نقش ارائه می‌دهد. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال شخصی با ذهنی استراتژیک هستند:

… روی تجربۀ تبلیغاتی متمرکز بر مصرف‌کننده و استراتژی‌های درآمدزایی پادکست‌هایمان کار می‌کنیم.

و سپس این موارد با داده‌ها و سلیقه‌ها ترکیب می‌شوند:

کسی که مشتاقِ توسعۀ استراتژی‌های مبتنی بر سلایق افراد واقعی است و به قدری مهارت دارد که این سلایق را به محصولاتی با طراحی جذاب تبدیل کند.

اسپاتیفای دقیقاً مانند Airbnb به سرعت مشخص کرده است چه نوع فردی برای این شغل مناسب هستند: بر اساس تجربه‌ای که دارد، نحوۀ عملکرد او و اینکه آیا به موارد مدنظر این شغل علاقه‌مند است یا خیر.

بگویید چه خواهند کرد و به دنبال چه کسی هستید

اسپاتیفای سپس توضیحات خود را همانند Airbnb ارائه می‌دهد، البته با نام‌هایی کمی متفاوت. «مسئولیت‌ها» به «آنچه که انجام خواهید داد» و «نیازها» به «آنچه که هستید»  تغییر کرده‌اند.

این موارد تغییرات ظریفی هستند، اما بسیار متفاوت خوانده می‌شوند. استفاده اسپاتیفای از «چه کسی» و «چه چیزی» باعث می‌شود که این شغل انسانی و مشارکتی‌تر به نظر برسد و به جای اینکه بگوید شرکت از آن‌ها چه انتظاراتی دارد، از آن‌ها می‌پرسد که چه چیزی برای شرکت به ارمغان خواهند آورد؛ کاری بسیار ظریف.

در این توضیحات جزئیات واقعی‌تری در مقایسه با آگهی استخدام یوایکس رایتر Airbnb  وجود دارد و تمرکز بیشتری روی توانایی کار با افراد مختلف در تیم‌های مختلف شده است:

با طراحان، محققان، مدیران تولید، سایر یوایکس رایترها و مهندسان تجربه کاربر همکاری کنید تا راه‌حل‌های محتوایی جذابی ارائه دهید. پروژه‌ها را در کل چرخۀ عمر محصول و راه‌اندازی چند محصول هدایت کنید. همراه با همکاران خود، چشم‌انداز تجربه کاربر را تعیین و فضایی را برای همکاری دیگران ایجاد کنید.

آن‌ها همچنین این توضیحات را به نوع متقاضی‌های مدنظر خود مرتبط می‌کنند، آن‌هایی که در کار خود فعال هستند و می‌توانند به طور مستقل وظایف مناسبی بیابند:

تصویر بزرگ‌تر را ببینید تا فرصت‌های جاری را به مراحل بعدی ببرید. فرصت‌های جدیدی برای ایجاد الگوها و رویکردهای خلاقانه در سراسر مرزهای شرکت پیدا کنید.

این توضیحات در ادامه به نکات دیگری دربارۀ خودمختار بودن و مهارتِ مدیریتِ تصمیم‌ها و استراتژی‌ها پیوند می‌خورد.

چیزی که در آگهی استخدام اسپاتیفای بسیار واضح است این است که همه‌چیز به هم مرتبط است. همکاری با ابتکار عمل و مالکیت با استراتژی‌هایی که کارِ رشته‌های مختلف را ترکیب می‌کند ارتباط دارد و…

شفافیت بیشتری دربارۀ افرادی که به دنبال آن‌ها هستید به خرج دهید

آن‌ها کار را با فهرستی از نکات مهم به پایان می‌رسانند که متقاضی مورد نظرشان را مشخص‌تر کرده، نکات اولیه را دربارۀ ارتباطات و حل مسئله تکرار می‌کند و به رشد، تواناییِ طوفان فکری و ایجاد سادگی در پیچیدگی اشاره دارد.

  • در نوشتن یا ویرایش محتوا برای تجربه کاربر تحت وب و تلفن همراه، به عنوان نویسنده تجربه کاربر، معمار اطلاعات، استراتژیست محتوا یا موارد مشابه تجربه داشته باشد. تجربه طراحی برای ابزارهای B2B و SaaS امتیاز بزرگی به شمار می‌رود.
  • امتیاز بیشتر اگر تجربه‌ای در اکوسیستم‌های تبلیغاتی یا پیام‌رسانی داشته باشید.
  • یک ارتباط‌دهنده فوق‌العاده و علاقه‌مند به همکاری با بخش‌های عملکردی مختلف باشید.
  • یک متفکر سیستمی باشید که عاشق ساختن تجربیات ساده و ظریف برای محصولات پیچیده است.
  • مهارت‌هایی برای کمک به تنظیم چارچوب‌ها و ایده‌پردازی مفاهیم اولیّۀ طراحی داشته باشید.
  • حل‌کنندۀ جامع مشکلات تجربه کاربر باشید که تمام جنبه‌های آن را در نظر می‌گیرد.
  • از حل مسئله کوچک و بزرگ برای همه نوع کاربران لذت ببرید. کسی که دائماً به دنبال بهبود عملکرد خود از طریق بازخورد کاربران است.
  • در حرفۀ خود متخصص هستید، اما اهمیّت کنار گذاشتن زمان و مکان را برای یادگیری و رشد می‌دانید.
  • می‌توانید یک نمونه کار آنلاین یا PDF برای کمک به ما دربارۀ شناخت بیشتر نحوۀ تفکر و مهارتِ خود ارائه دهید.
  • لطفاً در درخواست خود توضیح مختصری دربارۀ اینکه چرا برای نقش یو ایکس رایتر عالی هستید ارائه دهید و نمونه کارهای تجربه‌نویسی خود را پررنگ کنید.

در حالی که این توضیحات گاهی اوقات کمی متراکم‌تر هستند (بیایید وانمود نکنیم که «سطوح چندوجهی رو به مصرف‌کننده» یک عبارت خاص و شیوا است)، اما جزئیات بیشتری را در مقایسه با آگهی استخدام یوایکس رایتر Airbnb در خود جای می‌دهند.

تنوع و پذیرش

اسپاتیفای همچنین در آگهی استخدام تجربه‌نویس، یک پاراگراف کامل را به توضیحاتی دربارۀ تنوع و پذیرش اختصاص می‌دهد:

شما در اسپاتیفای به‌خاطر کسی که هستید پذیرفته می‌شوید، مهم نیست از کجا آمده‌اید، چه شکلی هستید یا چه چیزی در هدفون شما پخش می‌شود. پلتفرم ما برای همه است و محل کار ما نیز پیرو همین اصل است. هرچه صداهای بیشتری را در کسب و کار خود بازنمایی و تقویت کرده باشیم، بیشتر شکوفا خواهیم شد، مشارکت خواهیم کرد و آینده‌نگر خواهیم بود! بنابراین تجربۀ شخصی، دیدگاه‌ها و پیشینه خود را برای ما بیاورید. تفاوت‌های ما است ما را در دگرگون کردنِ شیوه گوش دادنِ جهان قدرتمند می‌کند.

پیوند دادنِ پذیرش و تنوع به محصول بسیار خوب است. طبعاً محصولی که کاربرانی جهانی و و متفاوت دارد و می‌خواهد به روش‌های مبتکرانه تکامل یابد، نیاز به گروه متنوعی از افراد دارد تا روی آن کار کنند.

ونگارد

تجربه‌نویس

و در نهایت بیایید آگهی استخدام یوایکس رایتر ونگارد را مرور کنیم. این نمونه نیز از نظر محتوا و قالب چندان بی‌شباهت به دو نمونۀ قبلی نیست. با این وجود از ابتدای توضیحات کمی سردرگمی در مطلب وجود دارد.

عنوان شرح شغل به چیزی به نام «CXD» اشاره دارد، اما مشخص نیست این کلمه مخفف چه چیزی است. «طراحی تجربه مشتری»؟ «بخش تجربه مشتری»؟

با کمی جست‌وجو، به‌نظر می‌رسد این عبارت به «تجربۀ مشتری و دیجیتال» اشاره دارد، اصطلاحی که پایین‌تر نیز تکرار می‌شود، امّا هیچ توضیحی دربارۀ آن نمی‌بینیم. ممکن است این کار به نظر بیهوده به نظر برسد، امّا در هر صورت، شرح شغل باید به اندازۀ کافی واضح باشد. کلمات اختصاری ترجمه نشده چنین چیزی را میسر نمی‌سازند.

در ادامۀ این آگهی استخدام از موضوعات و جزئیاتی مشابه با Airbnb و Spotify صحبت می‌شود، از جمله کار گروهی مشترک:

شما با اعضای تیم در زمینۀ طراحی تجربه کاربر، مهندسی، تولید، تحقیق، بازاریابی و خدمات پس از فروش کار خواهید کرد تا یک تجربه کاربر در سطح جهانی ایجاد کنید.

از خود بپرسید: آیا این توضیحات گیج‌کننده هستند؟

در ادامه به فهرستی از مسئولیت‌های شغلی، تحت عنوان «وظایف شما در این شغل» پرداخته می‌شود که همۀ آن‌ها با نمونۀ قبلی مشابهت دارند؛ اما خود متن نیز سردرگم‌کننده‌تر می‌شود.

نخستین جمله‌های این بخش از آگهی استخدام یوایکس رایتر اینطور شروع می‌شود:

«سرمایه‌گذاری را از طریق تجربه کاربر قابل لمس کنید.»

جمله‌ای که به ما می‌گوید این شغل دربارۀ کار روی محصولی مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری است. ارجاعات متعددی به مشتریان نیز وجود دارد («آیندۀ تجربیات مشتریان ما را شکل دهید») که نشان می‌دهند این کار رویه‌ای به سمت بخش خارجی شرکت خواهد داشت، امّا سپس به این بخش می‌رسیم:

محتوایی واضح و مختصر را (شامل برچسب‌ها، عناصر ناوبری، متن و لحن رابط کاربر، محتوای دسترسی‌پذیری، شیوه‌نامۀ تجربه‌نویسی دقیق دربارۀ سبک‌های بصری، رفتارهای مؤلفه‌ها و توصیه‌هایی برای سرمقاله) برای مخاطبانی شامل طراحان، توسعه‌دهندگان، نویسندگان، استراتژیست‌های محتوا و تولیدکنندگان محصول بنویسید.

که بسیار درون‌محور به نظر می‌رسد (مگر اینکه محصول به طور خاص برای طراحان سرمایه‌گذار باشد که به این موضوع شک داریم). از روی این توضیحات می‌توانیم حدس بزنیم که در این نقش کارهای داخلی و خارجی‌محور وجود خواهد داشت، درست مانند توضیحات Airbnb و Spotify، اما جزئیات موضوع کاملاً مشخص نیست.

با وجود اینکه بسیاری اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دهند، امّا ممکن است این ابهامات اشتیاق برخی متقاضیان را از بین ببرد. برخی ممکن است نگران این موضوع باشند که نقششان به درستی تعریف نشده است، موضوعی که افراد دقیق ترجیح می‌دهند از قرار گرفتن در چنین موقعیت شغلی‌ای دوری کند.

ایجاد احساس راحتی در متقاضیان  (نمونۀ عالی)

جالب‌ترین قسمت از آگهی استخدام یوایکس رایتر ونگارد، قسمتی است با عنوان «تخصصی‌هایی که تأثیرگذار خواهند بود».

  • بیش از دو سال سابقه در تجربه‌نویسی یا دیگر نقش‌های نویسندگی فنی. تجربۀ یوایکس رایتینگ در قالب یک دیزاین سیستم مزیّت محسوب می‌شود. اگر تجربه‌های دیگری در تجربه‌نویسی دارید که فکر می‌کنید به خوبی با این نقش همخوانی دارند، مایلیم تا نوشته‌های شما را بررسی کنیم.
  • تجربۀ کار روی محصولات دیجیتال. این نقش در مبحث سازمان‌دهی طراحی تجربه کاربر فعالیت خواهد کرد، بنابراین داشتن اطلاعات و دانشی جامع از آنچه در طراحی به کار محصول می‌رود، امری کلیدی است.
  • تجربۀ طراحی استراتژی برای محتوا. در حالی که تمرکز این نقش بر ایجاد محتوا برای دیزاین سیستم خواهد بود، فرصت‌هایی برای حل مشکلات تجاری و تجربه کاربر با استراتژی‌سازی برای محتوا وجود خواهد داشت. درک اولیّه اصول و ابزارهای استراتژی محتوا مفید خواهد بود.
  • یک رویکرد مشارکتی. شما یک شریک عالی برای سایر نویسندگان، طراحان و هم‌تیمی‌های متقابل خود هستید. توانایی دارید همکاری سریع در محیطی بسیار نزدیک، پر سرعت و دائماً در حال تغییر باشید و به‌کمکِ مهارت‌های برنامه‌ریزی قوی برای پروژه‌های خود، مدیریت زمان، همکاری و ارائه با دینفعانِ مختلف همکاری می‌کنید.
  • طرز فکری رشد محور. از بازخورد استقبال می‌کنید و می‌توانید خود را به سرعت با محیطی پر سرعت وفق دهید.
  • شوخ‌طبعی. لازم نیست کمدین باشید، اما بازی‌های رومیزی و خندیدن در هنگام ناهار ما را در طول روز با انرژی نگه می‌دارد.

این فهرستِ ویژگی‌ها و تجربه‌هایی‌ست که ونگارد به دنبال آن‌هاست، اما عنوان مطلب جای کمی ابهام را در بخش الزامات باز می‌کند. این یک حرکت هوشمندانه است. بسیاری از متقاضیان مجرب اگر تک‌تک معیارهای آورده شده در توضیحات را برآورده نکنند، برای آن شغل درخواست نمی‌دهند، چیزی که می‌تواند کیفیت مجموع نامزدهای احتمالی را کاهش دهد.

ونگارد به‌طور مشخص به افراد می‌گوید که اگر تجربه‌شان کاملاً مناسب به نظر نمی‌رسد، باز هم درخواست خود را ارسال کنند:

اگر تجربیات دیگری در تجربه‌نویسی دارید که فکر می‌کنید به خوبی با این نقش همخوانی دارند، مایلیم تا نوشته‌های شما را بررسی کنیم.

ممکن است این موضوع به معنای رفتن زیرِ بارِ بررسی رزومه‌های اضافی و احتمالاً افزایش تعداد رزومه‌های بی‌کیفیت باشد، اما این کار ریسکِ کنار کشیدنِ یک نامزد شغلی فوق‌العاده را کم می‌کند.

تنوع و پذیرش را جدی بگیرید

ونگارد بیشترین فضا را از بین سه نمونه آگهی استخدام تجربه‌نویس به تنوع و پذیرش اختصاص داده است. ابتدا، آن‌ها عبارت زیر را در مطلب گنجانده‌اند:

تعهد مستمر ونگارد به تنوع، ریشۀ محکمی در فرهنگ ما دارد. هر تصمیمی که گرفته شود برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خواهد بود و کارمندان و جوامع مرتبط با ما تنها با یک جمله ساده هدایت می‌شوند: کار درست را انجام دهید.
ما معتقدیم که جنبۀ حیاتی انجام درستِ کار مستلزم ایجاد تیم‌های متنوع، فراگیر و بسیار مؤثر از افرادی است که به‌اندازۀ مشتریانی که به آن‌ها خدمات می‌دهند منحصربه‌فرد باشند. ما به کارکنان‌مان قدرت می‌دهیم تا از طریق ارزش‌های ما، به نقاط قوّت متمایز خود در دستیابی به هدف اصلی ونگارد پی ببرند.
وقتی همه اعضا احساس می‌کنند باارزش و با ما همراه هستند، توانایی ما برای همکاری و نوآوری افزایش می‌یابد و در تحقق هدف اصلی ونگارد همسو می‌شویم.
هدف اصلی ما حمایت از همه سرمایه‌گذاران، رفتار منصفانه با آن‌ها و دادن بهترین شانس برای موفقیت در سرمایه‌گذاری به آن‌ها خواهد بود.

و سپس این موضوع را با بیانیه‌ای قانونی‌تر ادامه می‌دهد:

ونگارد یک کارفرمای حامی فرصت‌های برابر است. ونگارد متعهد است برای همۀ کارکنان محیطی فراهم کند که عاری از تبعیض، تعصب و قضاوت باشد. بر اساسِ خط‌مشی فرصت‌های شغلی برابر (EEO)، ونگارد تعهد خود را به فرصت‌های شغلی برابر برای همۀ متقاضیان و کارکنان بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، منشأ ملی یا اصل و نسب، مذهب، جنسیت، سن، ناتوانی جسمی، وضعیت تأهل یا وضعیت نظامی تضمین می‌کند. علاوه بر این، ونگارد تبعیض بر اساس اطلاعات ژنتیکی و همچنین هر ویژگی دیگری که تحت قوانین فدرال، ایالتی یا محلی هستند را ممنوع می‌کند.
متقاضیان توان‌یاب ممکن است بر اساس قانون آمریکایی‌های معلول و برخی قوانین ایالتی یا محلی، مستحق تطبیقی معقول باشند. تطبیق معقول تغییر در روشی است که کارها معمولاً از طریق آن انجام می‌شوند که فرصت شغلی برابر را بدون تحمیل سختی‌های بی‌مورد تضمین می‌کند. اگر برای تکمیل این درخواست یا شرکت در فرآیند درخواست به کمک نیاز دارید، لطفاً به [email protected] اطلاع دهید.

آن‌ها در مجموع نشان می‌دهند که ونگارد رویکردی متفکرانه در زمینۀ  تنوع و پذیرش اتخاذ کرده است.

در این بخش، ونگارد مطمئناً بهترین گزینه است.

آنچه باید در آگهی استخدام یوایکس رایتر و  شرح شغل تجربه‌نویسی لحاظ کنید

پس از بررسی این سه آگهی، برخی از زمینه‌های اصلی مشترک را پیدا کردیم.

بحث همکاری بارها و بارها مطرح شده و به‌خوبی با موضوع مورد تأکید دیگر، یعنی بازخوردپذیری و همکاری مناسب با سایر تجربه‌نویسان پیوند خورده است. واضح است که تجربه‌نویسی شغلی نیست که بتوانید به تنهایی از پس آن بربیایید.

این موضوع به مبحث اصلی دیگری ربط می‌یابد: ارتباطات. این مبحث مخصوص نقش‌هایی است که شامل جمع‌آوری افکار و نظرات تیم‌ها و متخصصان مختلف می‌شوند. این بدان معناست که کاندیدای مناسب علاوه بر اینکه باید بداند چگونه یک ایمیل خوب بسازد، باید بداند چگونه پیام‌های زیادی را که هرروز دریافت می‌کند دریافت و پردازش کند.

یکی دیگر از زمینه‌های بزرگی که تأکید زیادی روی آن شده است، توانایی کار مستقل و بدون نظارت دائمی بود. این بدان معناست که افراد حاضر در موقعیت شغلی یو ایکس رایتر باید بتوانند روز خود را بر اساس کارهایی که باید انجام دهند تنظیم کنند نه اینکه منتظر باشند تا یک مدیر فهرستی از کارها را به آن‌ها ارائه بدهد. برای انجام صحیح این کار، تجربه‌نویس باید مجرب و بااعتمادبه‌نفس باشد. (همچنین می‌توانید از فهرست مهارت‌های ضروری تجربه‌نویس الهام بگیرید.)

دستمزد لعنتی را مشخص کنید

در حالی که این موضوع در مقایسه با گذشته گذشته رایج‌تر شده است، اما همچنان دیدن جزئیات حقوق و دستمزد در آگهی‌های شغلی چیزی نسبتاً نادر است (و گاهی اوقات بازه‌های ارائه شده آن‌قدر گسترده هستند که تقریباً فایدۀ خاصی ندارند). اگر تا به حال آگهی‌های شغلی خود را بدون مشخص کردن حقوق و دستمزد می‌نوشتید، به چند دلیل زمان آن رسیده تا رویکرد خود را تغییر دهید.

به عنوان مثال، درج نکردن جزئیات پرداخت می‌تواند خلاف قوانین کار باشد، زیرا برخی از گروه‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده بیشتر تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند به دلیل ملاحظه‌کاری در طول مصاحبه باشد (که اغلب به خاطر نتایج منفی تلاش‌های قبلی به وجود می‌آید) که به درخواست دستمزد کمتر در مقایسه با گروه‌های دیگر منجر می‌شود.

هر شرکتی که می‌خواهد تنوع و پذیرش را جدی بگیرد، باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین شفاف نکردن جزئیات مالی منجر به مذاکراتی ناخوشایند و ناراحت‌کننده می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث بی‌اعتمادی بین کارمند و کارفرما شود و به این رابطه آسیب برساند. ناگفته نماند که اگر کارفرما می‌خواهد با ارائه حقوق کمتر «برنده» شود، حالا کارمندی ناراضی خواهد داشت که به راحتی با دستمزدی مناسب اغوا می‌شود.

برای جزئیات بیشتر دربارۀ اینکه چرا شفافیت دربارۀ حقوق هم برای شرکت و هم برای کارگر خوب است این مقاله را بررسی کنید: پرداخت را نشان دهید.

نکته‌هایی  که هنگام نوشتن آگهی استخدام یوایکس رایتر باید به آن‌ها فکر کنید

در نهایت فهرستی از تمام موضوعات و الزاماتی که در این سه شرح شغل یافتیم تدوین کردیم و آن‌ها را در جدول آورده‌ایم. اگر همۀ این موارد را در توضیحات خود لحاظ کنید، امتیازهای مناسب را کسب خواهید کرد.

مقایسه معیارهای نوشتن آگهی استخدام یو ایکس رایتر در کمپانی‌های بزرگ - چطور شرح شغلی تجربه‌نویسی بنویسیم؟ - شرح شغلی یو ایکس رایتر
در این جدول نکته‌هایی که هر کدام از سه نمونۀ بالا رعایت کرده یا نکرده‌اند را مشخص کردیم. این به شما کمک می‌کند یک آگهی استخدام یوایکس رایتر کامل‌تر بنویسید.

چگونه شرح شغل خود را جذاب کنید

همۀ انواعِ شرح شغل تجربه‌نویسی دربارۀ موضوعاتی مشابه صحبت خواهند کرد. این بدان معناست که آگهی شغلی شما باید بیشتر از یک فهرستِ وظایف و تجربه‌ها عمل کند. آگهی استخدام یوایکس رایتر باید الهام‌بخش متقاضیان بالقوه باشد تا شرکت شما را به دیگران ترجیح دهند.

یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، صحبت دربارۀ وظایف گسترده‌تر شرکت‌تان است. آن‌ها برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنند؟ چگونه می‌خواهند دنیا را تغییر دهند؟ تصوّر شما از موفقیت چیست؟

اسپاتیفای این کار را به خوبی با ترکیب اهداف گسترده‌تر خود با نحوۀ جای گرفتن متقاضی در طول آن‌ها انجام می‌دهد. اگرچه قبلاً به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم، می‌ارزد که یک پاراگراف کامل را دوباره به آن‌ها اختصاص دهیم:

موسیقی برای همه، بدون نیاز به کارت اعتباری. این قولی است که پلتفرم ما بر اساس آن ساخته شده است. ما همچنان در حال پیشروی بر اساس آن هستیم. ما در مقیاسی گسترده کار می‌کنیم و افراد را از انواع رشته‌ها و همۀ بخش‌ها گرد هم می‌آوریم تا یک تجربۀ رایگان فوق‌العاده را به بیش از ۱۲۹ میلیون کاربر در سرتاسر جهان ارائه دهیم. آیا می‌خواهید در شکل دادن به آینده‌ای رایگان کمک کنید؟

اسپاتیفای این عبارات را در ابتدا و مرکز آگهی استخدام یوایکس رایتر خود قرار داده است. آن‌ها به وضوح فکر می‌کنند که گنجاندن این نوع اطلاعات ضروری است. Airbnb نیز کار مشابهی را انجام می‌دهد:

ما از طریق برنامۀ خانه‌های باز، از میزبانان خود دعوت می‌کنیم تا درهای خانه‌های خود را به روی کسانی که به اجبار آواره شده‌اند و نیاز به مسکن موقت دارند، باز کنند. ما یک تیم کوچک و مجرب با تخصص‌های متنوع در زمینۀ طراحی محصولات و اجرای عملیات هستیم. ما به سرعت حرکت می‌کنیم، با آژانس‌های امدادی در سراسر جهان همکاری می‌کنیم، مستقیماً با افرادی که به آن‌ها خدمات می‌دهیم کار می‌کنیم و به دنبال ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای مشکلات جهانی هستیم.

این توصیفی کاربردی‌تر از کار مدنظر است و نوعی حس هدفمندی به نقش می‌دهد.

و توضیحات ونگارد که به بخش انتهایی شرح شغل نزدیک‌تر است:

سرمایه‌گذاری برای ما فقط به ارزش ختم نمی‌شود. بلکه با ارزش شروع می‌شود؛ زیرا وقتی با شجاعت سرمایه‌گذاری می‌کنید، وقتی با شفافیت سرمایه‌گذاری می‌کنید و وقتی با دقت سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید سود بسیار بیشتری کسب کنید. ما با هدف سرمایه‌گذاری می‌کنیم و به این ترتیب به یکی از پرچم‌داران بازار جهانی تبدیل‌شده‌ایم. در اینجا، ما با انجام کار درست برای افرادی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم رشد می‌کنیم و شما نیز می‌توانید.

در نهایت امر، هدف شما برجسته‌شدن است و بعید است که شرح شغل تجربه‌نویسیِ شما به طور قابل‌توجهی با دیگران متفاوت باشد. این بدان معناست که باید هدف شرکت یا تیم خود را برای مخاطبان‌تان آشکار کنید. مردم را هیجان‌زده کنید و بهترین استعدادها را با آگهی استخدام یوایکس رایتر جذب کنید.

نمونۀ چهارم: نتفلیکس و یک آگهیِ تقریباً کامل

نت‌فلیکس در آگهی استخدام یوایکس رایتر به جنبه‌های مختلف کاری و فردی پرداخته است. همچون سه نمونۀ قبلی، شرح شغلی تجربه‌نویسی در نت‌فلیکس هم بدون اشاره به دستمزد ارائه شده است. با این همه می‌توان گفت آگهی Netflix بهتر از سه نمونۀ قبلی به مهارت‌های ضروری اشاره کرده است.

نتفلیکس برای تیم طراحی تجربه کاربرِ پخش آنلاین (XD) آنلاین، به دنبال طراح محتوا (استراتژیست محتوا، تجربه‌نویس، محصول‌نویس) مجرب است. نامزد موفق این موقعیتِ شغلی، مدیریت خلاق و ارتباط را با چاشنی علاقه به طراحی تجربه کاربر و سرگرمی پیش خواهد برد.

نقش تجربه‌نویس

شما با تیم ارشد خالقان محصول (از جمله طراحی، مدیریت محصول، دانش مشتری، علم داده و مهندسی) برای ارائه و افزودن ویژگی‌های جدید به پلتفرم آنلاین همکاری خواهید داشت و در عین ایجاد ارزش برای کسب‌وکار، ایده‌ها و روش‌های نوین طراحی محتوا را، که مایۀ آگاهی‌رسانی، راهنمایی و گاهی دلگرمی مشترکان است ارزیابی می‌کنید.

دربارۀ ویژگی‌های شما

شما شیفتۀ طراحی تجربۀ کاربر به‌کمک زبان و کلمات هستید تا تجربه‌ای بی‌خطا و ادراک‌پذیر برای کاربر رقم بزنید. همچنین به ایجاد ویژگی‌های سراسری و طراحی روش‌های اثرسنجی با تمرکز بر قابلیت‌های مختلف زبان علاقه دارید. مایلید رفتار کاربر و موفقیت کسب‌وکار را از طریق بررسی اطلاعات و دید مشتری درک کنید و علاقه‌مندید همراه با موج جهانی‌ شدن، نتفلیکس را به قطب مهمی در سراسر دنیا تبدیل کنید.

مهارت‌ها

  • مهارت قصه‌گویی و ساختن و پرداختن روایت‌های یکپارچه
  • ارائه روش‌های هدفمند و نویسندگی کاربردی
  • ارائه فرضیه و آزمایش برنامه، همکاری نزدیک با طراح و مدیر محصول
  • باید بدانید که «صدا» کلید ارتباط افراد با برند و محصول است
  • ارتباط مؤثر با طراحان بصری و توانایی دفاع از دیدگاه خود در فضای بازخوردمحور

وظایف کلیدی

  • اجرای چند پروژه به صورت همزمان، تولید محتوا و نویسندگی از خلق ایده تا اجرای نهایی
  • راه‌اندازی پروژه‌های بدیع و تشخیص فرصت برای ملحق شدن به پروژه‌های موجود به منظور بالابردن کیفیت ارتباط
  • درک درست و توجیه روش‌های تجربه کاربر با داده، بهبود طراحی از طریق بازخورد و به چالش کشیدن وضعیت موجود

شرایط مدنظر برای استخدام

  • ۵+ سال تجربه نویسندگی برای محصولات دیجیتال
  • تجربۀ اجرای آزمون آ/ب و کار روی پلتفرم تلویزیون مزیت محسوب می‌شود
  • تجربۀ طراحی محصولات جهانی برای طیف گسترده‌ای از کاربران
  • داشتن تفکر تحلیلی نسبت به سفر مشتری و جریان محتوا
  • مهارت بالای برقراری ارتباط، معرفی و همکاری
  • تسلط بر شیوه‌نامۀ آسوشیتدپرس و داشتن اعتماد به نفس برای شکستن قوانین (توضیح خانۀ تجربه‌نویسی: شیوه‌نامه‌های نوشتاری مختلفی در سراسر جهان وجود دارد. شیوه‌نامۀ AP یکی از این شیوه‌نامه‌ها و ویژۀ نوشتارِ روزنامه و… است. در زبان ما دستورخط فارسی و فرهنگ املایی فارسی همین کاربرد را دارند.)
  • این فرصت شغلی تمام وقت و با حقوق و مزایا است و شما باید به مدیر طراحی محتوا در تیم طراحی تجربی گزارش بدهید.

چند کلید طلایی در نوشتن شرح شغلی تجربه‌نویسی و آگهی استخدام یوایکس رایتر

نکتۀ مهم در هر چهار آگهی این است که نویسندگانِ آگهی استخدام یوایکس رایتر (بخش‌های منابع انسانی، تیم‌های طراحی یا تجربه‌نویسی) به‌خوبی می‌دانند به چه تخصصی و برای چه کاری نیاز دارند. اگر خوب دقت کنیم این موضوع یک کلید طلایی‌ست که هزینه‌های روحی و روانی و مالیِ استخدامِ نیروی متخصص را کاهش می‌دهند و فاصلۀ کسب‌وکارها با تجربه‌نویس را کم می‌کنند.

نکتۀ مهمِ بعدی لحنِ نوشته‌هاست. فراموش نکنید که مخاطبِ آگهی شما یک تجربه‌نویس است، یعنی کسی که با کلمات سر و کار دارند. نوشتن برای کسی که بار معنایی واژگان را می‌فهمد و کلمات را سرسری نمی‌گیرد کارِ حساسی‌ست. کلمۀ «استخدام» با «جذب نیرو» یا «دعوت به کار» معناهای یکسانی را منتقل می‌کنند امّا بار حسی متفاوتی دارند.

سعی کنید آگهی استخدام شما تصویری واقعی و شفاف به نامزدهای شغلی ارائه کند. هر چقدر در بیانِ شرح شغلی تجربه‌نویسی شفاف‌تر و کامل‌تر عمل کنید، اقبال‌تان برای به دست آوردنِ نیروی متخصص بیشتر خواهد بود. شما به‌کمک یک شرح شغلیِ گویا نشان می‌دهید که موضوعِ تجربه‌نویسی از همین حالا برای‌تان واضح و مهم است.

اگر تا به امروز نیروی تجربه‌نویس استخدام نکرده‌اید و می‌خواهید برای اولین بار یک آگهی استخدام یوایکس رایتر بنویسید، حتماً با یک یا چند تجربه‌نویسِ ماهر مشورت کنید.

ما به همراهیِ شما دلگرمیم.
برای نوشتن یا ترجمۀ مطالبی که در مجلۀ تجربه‌نویسی می‌خوانید زحمت زیادی کشیده می‌شود.
می‌توانید با نوشتنِ نظرتان و همرسانیِ این مطلب در شبکه‌های اجتماعی به ما قوت‌❤️ بدهید.

هم‌رسانی
نویسنده و تجربه‌نویس
نویسنده و تجربه‌نویس
داستان‌نویسی که با تجربه‌نویسی گذران می‌کند. من برای هموارکردن مسیر تجربه کاربران می‌نویسم. برای یوایکس رایتر شدن، مهارت نویسندگی کافی نیست. اینجا جهانِ طراحی‌ برای انسان است.
راه‌های ارتباطی:
دیدگاه ها

[…] بسیاری از نقاطِ دنیا با یک چالش مواجه هستیم: شفاف نبودن شرح شغلی یو ایکس رایتر. البته که این مشکل به‌مرور رفع خواهد شد. آنچه به آن […]

[…] شرح شغلی تجربه‌نویس نه فقط در ایران، بلکه در دنیا هنوز به ثبات نرسیده است. […]

شما بگویید

همرسانی